elingeviltspår

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2011

Fotogenmarinerade tuttar, det ni...

Av Jenny Nyberg - 1 oktober 2011 10:03

Det är nu lördag och jag är ledig, skönt. I morn är det söndag och jag jobbar... lite mindre skönt. Även om jag trivs alla tiders på Arlanda så börjar det kännas att det varit mycket nu.

Här kommer en liten förteckning över vad jag lärt mig under de senaste tre veckorna:

# Skillnaden på en Airbus och en Boieng

(I dagsläget så känns det lite pinsamt att jag blandade i hop dom i början, men alla är vi barn i början).

# Skillnaden mellan en Focker 50 och en SAAB 2000.

# Hur tankpanelerna fungerar på de flesta flygplansmodellerna som existerar på Arlanda.

# Vilka regler som gäller vid körning på Arlanda.

# Att det finns en flygplanstyp som heter ATP och en som heter ATR. Där är jag inte riktigt 100 på vilken som är vilken ännu men jag vet att ATP har vingarna på magen och ATR har vingarna på ryggen. Bra start va...


Men jag får bara inte glömma att nämna vilken underbar lärare jag har haft och kommer att ha en tid till.

Törnroos, vilken kille.

Jag har haft en del olika yrken under min yrkesverksamma tid och det har också medfört att jag haft en del lärare som försökt sig på uppgiften att lära upp mig. En del har lyckats men endel har verkligen misslyckats. Så om jag säger att en lärare är bra så är han det helt enkelt.

Vi har väldigt roligt ihop och det känns som om vi har lyft stämningen ytterligare ett hack på jobbet. Om vi kommer in och skrattar och är glada så verkar det smitta, och eftersom jag alltid har nära till ett skratt så händer det ofta.


Men det allra viktigaste som han lärt mig under den här tiden det är att trivas på jobbet. Och det gör jag verkligen. Stämningen är så harmonisk och alla är trevlig mot varandra, vad mer kan man önska?


Men en liten baksida har jag hittat med mitt nya jobb.

Eftersom jag jobbar med att tanka flygplan med flygplansbränsle (flygfotogen) så händer det att man spiller på sig. De flesta påfyllningarna sitter på undersidan av vingarna vilken betyder att dropparna droppar rakt ner på en. När rutinen börjar komma så lär man sig hur man undviker dropparna, men dit har jag en bit. Men i normala fall så har man en jacka eller liknande som kan ta emot dropparna men inte i går.


Det har varit onormalt varmt här de sanaste dagarna och det har resulterat i att klädseln blivit lite lättare, som tex i går.

Det var 21 grader varmt på plattan och efter att ha dragit ut min första slang så rann svetten i åar längs ryggen. Min förträfflige lärare hade varit förutseende och tagit med sig reflexvästar så vi inte behövde ha jackorna på oss. Men efter en tankning av en Boeing 737:a så rann de sista dropparna fotogen rakt ner på min t-shirt och vidare ner i bh:n. Så där stod jag nu med fotogenmarinerade tuttar.

Det var bara att inse att det får bli en läxa värd att lära sig lite fortare.

Innan kvällen var slut så hade vi fått en Jumbo Jet att tanka men eftersom den skulle ha så okristligt mycket bränsle så hann vi inte klart utan en kollega fick byta av oss. Jag blev sen hem och istället för att hoppa in i en iskall dusch så tvättade jag av mig lite lätt och hoppade sen i säng. Så nu brinner det i pannan och kläderna ligger i tvättmaskinen. Bara jag kvar sen är det rent igen.


Nu borde det va varmt.


Hej

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Nyberg - 31 december 2012 21:46

Jo det är väl ändå så. Detta är sista dagen på detta år 2012. För er som inte var uppmärksamma så kan jag meddela att den 12 december i år var sista gången på 100 år som vi kunde skriva samma siffra i år månad och dag:12-12-12. Men vad gör väl det....

Av Jenny Nyberg - 28 oktober 2012 20:28

Jo det har varit glest mellan inläggen här på bloggen, ändå har det hänt lite saker. Jobbet är det samma, tankar flygplan och gör mitt bästa för att få nog med timmar för att kunna försörja mig. Hundarna är oxå dom samma. Gamla Arena är s...

Av Jenny Nyberg - 4 september 2012 19:10

Jodå minsann, hon har inte helt glömt bloggen, men den har fallit på prioriteringsskalan. Men nu ska det gnällas och skrytas som bara den. Ni får gärna ha i åtanken att det var en månad sen jag bloggade sist.   Jaha ska vi börja med lite gnäll ...

Av Jenny Nyberg - 4 augusti 2012 19:19

Jo, det märks att Juli är över, för jag har varit ledig idag.   I mitt förra inlägg spånade jag runt lite om hur många timmar jag jobbat i Juli, nu vet jag 212,75!!! Som sagt, jag längtar till löning 24/8.   Eftersom dagen var ledig så gjorde...

Av Jenny Nyberg - 29 juli 2012 23:20

Roligt va? Och ni som inte förstår, läs föregående inlägg Hej...

Ovido - Quiz & Flashcards