elingeviltspår

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jenny Nyberg - 30 oktober 2011 11:13

ja hur är det man säger: Men nära skjuter ingen hare. Jag ska utveckla det där vid ett senare tillfälle.


Men va helt underbart det är att få ännu en riktig sovmorgon denna helgen. Och jag sov ska ni veta. Daniel gick upp och tog Griffarna med sig till skogs i morse, jag tror inte riktigt jag minns när han gick. Sen efter mååånga timmar så kom Arena och la huvudet i sängen. "Nu får du fan gå upp" tycktes hon säga och eftersom jag blev klarvaken av hennes blick så gick jag upp.


Men det var kallt här hemma.

I går var vi till mor med man och fikade lite, vi fick även en liten överaskning, men det går jag inte in på nu.

Hur som helst så blev det ganska sent och vi eldade inte mer under kvällen så nu är det kallt här.


Det har varit behövligt med lite ledigt. Som jag brukar säga så verkligen trivs jag på jobbet men det är skönt att vara lite ledig och hinna med allt annat också. Men i morgon är det jobb igen. Fort ska jag till läkaren och få mina provsvar sen ska jag jobba till 22. Det ska bli roligt at få träffa alla igen och skratta en massa. Även om man inte får ha roligt på jobbet så har jag det ändå.


Nu blir det kaffe


Hej



Av Jenny Nyberg - 29 oktober 2011 10:59

ja och den var behövd.

Jag hörde Daniels klocka i morse men jag ville inte stiga upp och gå ut och jaga. Nej jag ville ligga kvar i värmen och få somna om. Flera timmar senare vaknade jag av att en av hundarna gav ifrån sig ett skrik. Det var Booster som fastnat med ena örat i munnen på Tikka, hon tar ingen hänsyn i att han är känslig i öronen.

Men eftersom klockan var mycket så var det dags att stiga upp.


Så här långt så har jag inte hunnit uträttat så mycket men det finns ambitioner.

Jag måste få på vinterdäcken idag och om jag inte hämtar mattorna hos vännen snart så bränner hon väl upp dom.

Hundarna ska få en liten genomgång, Booster ska ryckas vidare, Tikka behöver lite mer inkallningsträning, Rocky ska få sträcka ut på en åker efter några dummies och gamla Arena ska få träna vidare på rutan.

Senare i kväll ska vi till mor med man och fika lite tillsammans med Norrlandsfrämande som kom i går. Min kära morbror kommer också dit och det ska bli kula att få träffa honom igen.

Och inte nog med allt detta, jag måste bära in ved och elda så vi båda kan duscha innan kvällen.


Hur ska detta sluta, jag skulle ju vara ledig i dag.


Hej

Av Jenny Nyberg - 28 oktober 2011 22:18

jo det stämmer faktiskt, det är fredag igen, jag tyckte nyss att det var helg men så har jag ju ganska dålig koll numera.


Det har blivit ganska mycket jobb på sista tiden och det är bara bra tycker jag.

Denna veckan har jag jobbat tisdag (13 timmar), onsdag (13 timmar), torsdag (9 timmar) och fredag (7 timmar) = 42 timmar på fyra dagar. Men nu hade jag tänkt vara ledig i helgen, men eftersom jag vet att det kan bli problem på mycket kort tid så sa jag att om det krisar riktigt så jag jobba på söndag, men bara om det krisar på riktigt. Jag tror att det kan finnas en möjlighet att jag faktiskt blir ledig denna helgen. Observera att jag skrev TROR...


I övrigt har det bara varit lugna gatan här hemma.

Jag försöker hinna med hus, hem, hundar och karl så gott det går. Jag är lyckligt lottad som har en karl som ställer upp när jobbet kallar och hundarna har vid det här laget lärt sig att ibland blir det lite lugnare perioder men så smäller det till och allt kommer igång igen, och dom bara finner sig i det.

Lilla Tikka har lärt både sig själv och oss andra att det inte längre går att lita på henne ute på gårn, hon drar ut i hagen till sina kreaturskompisar och sen skiter hon högaktingsfullt i om vi står och ropar och lockar inne på gården. Det är bara under de ljusa timmarna som hon får vara lös ute med lite fritt lekande på gårn, sen blir det koppelrastningar när mörkret har fallit.


I morgon då...

Ja eftersom det är jaktsäsong så borde man väl gå till skogs men jag tror inte det blir nått för mig. Jag tänkte åka till en kompis och hämta trasmattor, men först och främst så ska jag sova ut och inte vakna till en väckarklocka, bara sova tills jag själv känner att det är dags att stiga upp. Kanske ta en morgondusch, det var länge sen.


Nu ska jag rasta lite hundar och sen gå till vila


Hej



Av Jenny Nyberg - 25 oktober 2011 09:19

Det blir till att göra ett inlägg från jobbdatorn.


Jag pratade med en barndomsvän i förra veckan. Hon och jag har på lite olika vis väntat in drömjobbet. Hon är den typen av människa som kan plugga i flera år, jag tar vikariat för att inte vara arbetslös. Men vi kom fram till att nu har vi nog väntat klart. Hon har fått ett jobb på en skola som hon trivs på och jag har ju jobbet på Arlanda. Och så här med facit i hand så var det rätt av oss att fortsätta leta tills vi fann det som kändes helt rätt.


Vad som däremot inte känns helt rätt är min tandvärk. Den har bestämt sig för att ställa till det så nu har jag till och med svårt att äta. Inte bra eftersom jag fått starka värktabletter som inte funkar så bra på tom mage. Som tur är så fungerar värktabletterna ganska bra på nätterna så jag får sova lite mellan varven.


I går ringde dom från Arlanda och erbjöd mig jobb i dag mellan 06:00 och 19:00. 13 timmar och jag tackar och tar emot. Eftersom jag trivs så bra på jobbet så är jag gärna här länge och mycket. Men så klart så har Daniel eftermiddagsvecka denna veckan så vi ses inte så mycket när jag jobbar långpass.


Nej undrar om man skulle försöka äta lite iaf.


Hej

Av Jenny Nyberg - 23 oktober 2011 21:27

Jag har faktiskt fått ordning på problemet med att det inte har fungerat för mig att få bilder från mobilen till datorn. Men det krävdes att köpa en ny laptop och lite pickel.


Men först lite jobb.

Jag helt själv nu när jag tankar flygplan och jag tycker att det fungerar. Ibland blir det lite bökigt men det brukar lösa sig. Här om dan var jag och tankade en rysk privat jet, det var inte helt enkelt med språket men själva tankningen gick bra.

Min fd lärare, som jag numera kallar honom, skickade en bild från jobbet idag.

Får se om den kommer in


Detta är en Boeing c17 Globemaster III. Ursprungsland behöver jag inte förtydliga tror jag.

  Ibland får vi tanka lite mer ovanliga plan, men det är lite tjusningen med jobbet.


För tre veckor sen tankade vi jetplanet som Marie Fredriksson och Per Gessle kom med. Jag fick en snabb titt på dom innan dom klev in i VIP bilen.

Jag verkligen stormtrivs på Arlanda och det är lätt att börja sakna både arbetet och kamraterna när man är ledig ett par dar.


I morgon ska jag tillbaka till verkstan med bilen. Motorlampan lös när dom tog in den men dom hittade inget fel sa dom så dom släckte bara lampan, nu lyser den igen.


Det blev en dag i pengars tecken i dag.

Eftersom våran dator packat ihop och lämnat in så tvingades vi skaffa en ny. Men eftersom de mesta älgköttet såldes så fick vi in lite extrapengar som fick blir till en ny dator.

Idag köpte vi:

En ny laptop

2 par skor

1 bok

1 väst

1 tröja

2 braständare

batterier

+

lunch på IKEA


Men nu under kvällen så drabbades jag återigen av tandvärk som riktigt skär i huvudet på mig, inga tabletter verkar fungera så det får bli en tidig kväll.


Återkommer i morn


Hej


Av Jenny Nyberg - 14 oktober 2011 19:58

Skrev nyss ett ganska långt inlägg som bara försvann, jag blir så less.

Jag tar om det fast i korthet.


Min telefon är dum. Jag får inte in bilderna från den till datorn. Alla fina bilder från jobb och jakt sitter bara kvar och småfnissar åt mig i mobilen. Får fundera lite på en bra lösning på detta.


Jobb idag igen och jag försov mig, pinsamt.

Jag gör det mesta själv nu och det känns bra men lite osäker är jag fortfarande men det ska väl släppa när allt bara går bra hoppas jag.


Jakten gick bra. Vi fick en liten tjur och en kalv första dagen.

Andra dagen gav inget.

Tredje dagen gav en STOR tjur och en STOR kalv. Det som var extra roligt av att båda dessa djuren sköts av samma skytt, en kvinna på mindre än två minuters mellanrum. Ett skott var och sen var det klart. Bra tycker jag.


I morn är det jakt igen sen blir det styckning på söndag.


Nu blir det mer chips till mig.


Hej

Av Jenny Nyberg - 7 oktober 2011 11:08

Det var minst sagt en händelserik dag i går.

Det var också dagen på jag skulle få min kamrem bytt på bilen. Och som jag misstänkte så blev det dyrt, väldigt dyrt, men rasar den nu så har jag ju garantier i alla fall.


Dagen började med att jag körde bilen till verkstan. Jag hade fått lov att låna pappas volvo under dan men det lockade inte att åka hem igen i den fosilen så istället åkte jag med pappa till Uppsala och var med under en huvudförhandling i Tingsrätten. Det var en ny erfarenhet för mig och jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva sitta där igen som något annat än åhörare.

Och helt otroligt så träffade jag på min kompis Helge Polis för första gången sen utbildningen till CE kortet. Han är en riktigt bra polis tycker jag och om han tar mig utefter vägarna så har jag gjort fel det är en sak som är säker. Han har så mycket att berätta och jag missade faktiskt lite av rättegången pga att jag satt och lyssnade på Helge en allt för lång stund. Men nu har jag hans nummer om jag skulle behöva hjälp eller råd. Han ställer alltid upp.


Rättegången gick fort och pappa och jag kom överens om att åka till mitt jobb på Arlanda för att hämta min pärm som jag ska läsa på tills nästa vecka. Men vi visste inte hur vi skulle ta oss från terminal 5 och ut till depån. Jag tänkte att personalchefen kanske kunde hjälpa och det kunde han, han kom och hämtade oss och körde oss till depån. Vi drack lite kaffe och pratade skit med mina kollegor, alla var så glada att se mig där trotts att jag var ledig. Sen gick vi tillbaka till terminal 5 för att hitta tillbaka till tåget, men jag har bestämt mig för att inte ta tåget till Arlanda igen, det tog för lång tid att komma ut till depån. Ett jävla kryssande mellan terminaler och passagerare. Nej det får bli bilen eller Arlanda Expressen som går förbi jobbet.


Det hemsnickrade inlägget jag pratade om tidigare blir det nog inget av med.

Det skulle handla om roliga saker som sagts och gjorts under min utbildning på Arlanda, men efter en överenskommelse om att allt som sägs och görs i lastbilen stannar i lastbilen så har jag valt att hålla det löftet. Det enda jag kan avslöja är att jag haft otroligt roligt och att man kunde lära sig så mycket på ett så roligt sätt visste jag inte.


Nu blir det nog en resa till Gävle.


Hej

Av Jenny Nyberg - 4 oktober 2011 16:31

Men jag har svårt att bestämma mig för om det blir nå bra eller inte. Men jag har ju skrivit mycket skit på bloggen tidigare så vad skulle det göra om jag gjorde det ytterligare en gång?


Vi kan ta lite annat så länge.

Jag är nu ledig ett tag från allt vad som har med fotogen och flygplan att göra, och det ska bli såååå skönt. Visseligen så trivs jag alla tiders på Arlanda men nån måtta får det va på det roliga.

Idag har känts lite som examensdag för mig. Jag har själv fått tanka de flesta planen meddans Törnroos mest suttit i hytten och roat sig med att filma mig när jag jobbat. Som tur är så blev filmerna korta och av ganska dålig kvalité så jag kommer inte att publicera dom här. Men jag uppmanar honom att fortsätta filma så kanske något kommer med en vacker dag.

Lite snopet var när vi först fick en Airbus 333 att tanka, den skulle bara ha 59 ton bränsle med sig när den for. Men det var inte det snopna, det var när det kom ett meddelande om att just de planet senare skulle avtankas på 40 ton bränsle eftersom något gått sönder och planet kunde inte starta. Så vi hade tankat och någon annan stackare fick sen ta tillbaka större delen av det. Men visst, det skapar jobb.

Men allt som allt så tycker jag att det gått bra idag. Jag känner en säkerhet runt det jag gör på plattan och jag tror att Törnroos är stolt över hur bra det går för mig, eller ja han säger att han är stolt men jag tror att han bara vill slippa mig   hihi. Nu får han en lite paus från mig eftersom jag blir ledig i 4 dar nästa vecka pga Älgjakten. Hörde ni, jag är ledig från och med i dag ända till den 14 oktober då, är jag tillbaka.


Jag har en del projekt på gång denna veckan när jag blir hemma. I morn ska jag städa ur bilen så jag kan lämna in den på verkstad på torsdag för kamremsbyte och service utan att behöva skämmas allt för mycket. Sen tänkte jag ta tag i Rockys och Arenas lydandsträning. Jag vet att Rocky kan klara 160 poäng och med det ett 1:a pris i lydandsklass 1, men vi måste träna lite. Ska kanske höra med en kompis om vi ska träna ihop. Sen har vi Arenas ursäkt att inte gå in i rutan på lydnadsklass 2. Jag vet att hon kan men hon tycker inte att det är värt eftersom hon lika gärna kan få godisen utanför tycker hon, men jag är hård. Bara godis i rutan, så det så.

Booster och Tikka kommer ju att jaga en del så dom är det inge synd om, skulle va kul om Booster fick användas lite under älgjakten också, men det där får Daniel bestämma.


Nu ska jag snickra vidare på mitt beryktade inlägg


Hej


Ovido - Quiz & Flashcards