elingeviltspår

Alla inlägg under mars 2011

Av Jenny Nyberg - 30 mars 2011 16:23

Just denna dag för 5 år sedan så nedkom Arena med 5 stycken svarta hanvalpar.

Vi har gjort iordning ett rum i källaren som skulle få vara hennes lilla lugna vrå och det var där det var tänkt att hon skulle få ha sina små. Hon fick de små i det rummet men sen ville hon ha oss nära så då fick den lilla familjen flytta in på kontoret.

Kullen var ganska jämnstor om man räknade bort den minsta som senare blev den största.

Dom fick namn efter jaktvapenmärkena: Sako, Weatherby, Perzzi, Marlin och Winchester.

Tyvärr så är inte längre Winchester i livet, hans ägare avlivade honom utan orsak och utan att kontakta mig. Det är sådana människor som jag önskar aldrig träffa igen. Hur kan man bara ta ihjäl en fult frisk hund utan att först ta kontakt med uppfödaren. Hans ägare och jag kommer aldrig att ha kontakt igen det kan jag lova dyrt och heligt.

Men de andra kullsyskonen har det bra och lever vidare.

Ett stort grattis till er mina små änglar.

Hej

Av Jenny Nyberg - 30 mars 2011 15:46

Eftersom jag är ledig en massa men ändå är vaken och igång så kommer en massa konstigheter och fastnar i min hjärna.

En fråga:

Vad är det som gör att brustabletter brusar när man lägger dom i vatten?

Tanken slog mig för ett par dagar sen och jag har en egen teori men det skulle va roligt om någon som visste kunde höra av sig.

Nästa fråga:

Vad är det som gör så ont i min fot? Svaret på den kanske inte är lika enkelt men jag måste snart ha ett svar. Jag har knaprat tabletter och promernerat hela förmiddagen och nu får det va nog för idag. Man kan ju annars tro att det skulle bli sämre av att gå en massa men som det verkar just nu så är det varken bättre eller sämre.

Så klart så kom en till fråga upp nu meddans jag satt och tänkte på de två tidigare. Varför vill inte mina plantor växa till sig?

Jag sådde lite frön redan i början på mars och det kan verka tidigt men jag sådde dom inomhus och ställde burken på elementet.

Dom grodde lite gran sen dog dom och jag sådde om igen. Nu har dom grott men dom växer inte vidare, jag tror dom håller på och dör.

Mor min kan det där med växter, men jag har inte lärt mig ett skvatt om hur hon gör. Men lite uppenbart är det väll att jag gör fel.

En fråga till: När kommer min sambo hem? Han åkte till jobbet i morse klockan 8 på kurs sen vet jag inte om han ska jobba eftermiddag eller om han kommer hem. Vi behöver handla men jag vet inte hur många som ska äta middag i kväll, bara jag eller han också.


Hej



Av Jenny Nyberg - 30 mars 2011 10:21

Inget är som väntans tider, brukar det heta. Och den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge, men jag vill inte vänta längre nu.

Jag väntar på svar från åkeriet jag var till i måndags. Det är ett jobb som jag är säker på skulle passa mig och det ger mig mer erfarenhet vilket bara är bra tycker jag.


Annars så händer inte så mycket. Min fot har ställt till det så min nattsömn inte blev så mycket att skryta över men nu har jag bestämt mig. Läkarna säger att jag ska träna och då kommer foten att bli bättre, så visst, jag gör väl det då. Jag knaprar lite värktabletter, kopplar hundarna och ger mig ut. Blir det inte bättre så kanske det faktiskt är något fel där inne.


Ledig idag med, men det märks i lönebeskedet att man inte direkt jobbar ihjäl sig. Men jag hoppas att jag snart ska få ett jobb där jag kan känna mig behövd och att jag gör skillnad.


Nu ska jag ta bilen och åka runt marken och kolla om det finns någon snöfri skogsbacke att spåra lite på.

Hej

Av Jenny Nyberg - 29 mars 2011 19:04

Min hemsida, som har adressen: elingeviltspar.se har fått lite nya sidor.

För någon vecka sen så tillkom JAQT och i går startade "På G".


JAQT har jag pratat om tidigare och vill man veta mer så är ett hett tips att gå in där och läsa sig till kunskap.


På G är en sida som kommer att innehålla lite av varje. Det handlar mest om saker som jag själv kommer att delta på och man kan även kontakta mig och man vill ha något insatt på denna sidan.


Nu kommer kurserna att dra igång så fort snön försvinner och då kommer mycket information finnas på hemsidan.


Hej

Av Jenny Nyberg - 29 mars 2011 18:33

Som jag skrev i går så har jag haft lite mycket för mig sen senaste tiden, men nu har det lugnat ner sig en aning.


I fredags tänkte jag ta en hunddag och ta tag i Tikkas allmänlydnad på offentliga platser. Och eftersom Booster tycker att allt och alla ska hållas sig borta från han och "hans" familj så skulle han få följa med och lära sig att bete sig.


Men klockan 7 ringde telefonen och det var jobbet som ville ha hjälp under dagen, så det blev till att åka till Östhammar istället för att träna hundar.

Under dagen så ringde dom från åkeriet som jag var till i onsdags och ville att jag skulle komma på intervju på måndagen kl 13.

Sen ringde min kära far och jag bjöd hem honom på middag, det blev kyckling- och bacompaj med grönsallad och kall tzatsikisås. Till efterrätt hade far köpt semlor.

Och som alltid när man har trevligt så tappar man bort tiden och jag kom inte i säng förrens kl 00:30.


Lördag och söndag var det jobb och jag börja känna av min rygg igen så det får bli att ta tag i träningen trotts min onda fot.


Sen var det måndag. Som alltid så är det svårt med intervjuer, man vet inte riktigt vad man ska svara och man vet inte hur det gick eftersom man inte fick svar direkt. Svar kommer jag att få tidigast på tordag.


Sen var det insruktörsmöte på klubben. Eftersom jag ska ta över HUS sektorn till hösten så försöker jag hinna lära mig allt meddans vi är två som håller i allt.


Nu tänkte jag laga lite middag innan jag laddar en maskin tvätt och hoppar i duschen.

Hej


Av Jenny Nyberg - 28 mars 2011 16:57

Jag har haft lite att stå i den senaste tiden och där har inte riktigt bloggen varit någon hög prioritet.

Och nu råkar det vara på det viset att jag inte har riktigt tid nu heller utan måste återkomma lite senare i kväll.

Först bara snabbt:

Fredag: Vaknade av att telefonen ringde och jag blev inkallad till jobbet, bjöd min far på middag, kom i säng sent.

Lördag: Jobbade på dagen, var på kalas på kvällen, kom i säng sent.

Söndag: Jobbade på dagen, myskväll med sambo på kvällen, somnade i soffan.

Måndag: Sågade och bar in ved på förmiddagen, åkte på intervju i gävle på eftermiddagen, möte på klubben på kvällen. Kommer nog i säng sent.

Återkommer

Hej

Av Jenny Nyberg - 24 mars 2011 10:36

Ja vad kan man annars göra.

Jag var ju med och kollade på ett jobb i går. Det gick bra tror jag och jag visade att jag förstod och var intresserad att lära mig mer. Men en sak har jag lärt mig,  ska man jobba i 13 timmar så måste man ha minst två matlådor med sig.

Jag hann inte få i mig någon frukost innan jag åkte så redan klockan 7:30 var jag och nallade på mina pannkakor, men jag åt inte upp alla, resten åt jag vid 9. Sen var all min mat slut och jag skulle inte få mat igen förrens jag kommit hem någon gång efter 18, hur skulle jag överleva?


Dagen gick fort och det var ganska enkla lastningar och lossningar, men mycket att lära sig, vilka kranar som skulle öppnas och i vilken ordning allt skulle göras.

Killen jag åkte med var väldigt duktig och han kunde förklara så man förståd vad han menade.

Nu ska dom ringa under dagen i dag och boka en tid för en intervju. Det är så sällan som man blir kallade  så det är svårt att skapa sig en vana i hur man ska uppträda. Jag brukar repetera lite för mig själv och gissa vilka frågor som kommer att komma. Men jag tror att det viktigaste är att vara sig själv och inte vara för på, om ni fattar va jag menar.


Snön försvinner och skogsbackarna börjar titta nakna fram, det börjar bli dags för lite spårning snart.

Det har varit ett ganska bra tryck på anmälningarna på kurserna till våren. En kurs kommer jag att hålla i samarbete med OTBK, dom hade fått mycket förfrågningar om Viltspårskurser. Sen kommer jag ha en kurs som riktar sig till dom som vill ta SEVCH allstså championatet. Men även dom som bara vill spåra med sina hundar kommer att få en kurs som ger dom en isikt i hur dears hund spårar och om man kan använda den på skarpa eftersök.

Jag längtar så att få dra i gång.


Detta år ska även bli Tikkas år. Hon ska testas både i skogen och på utställning. Innan hösten vill jag ha SEVCH på henne och helst så ska hon ha fått fin kritik på utställnigarna också.


Nu ska jag fortsätta elda och sen bllir det en sväng ut med hundarna i blåsten.

Hej 


Av Jenny Nyberg - 22 mars 2011 19:51

Trotts min tveksamhet så åkte jag till veterinären i morse med Arena. Jag tog det lilla urinprovet och min gissning var negativt men jag var inte beredd på att chansa och sen ha fel, så jag lastade in hunden i bilen och åkte. Precis som jag misstänkte så var det negativt och vi kunde åka hem igen.

Det gjorde vi inte utan istället åkte vi och tog en fika hos en kompis. Lilla Tikka var med och hon hade och göra en stund med att söka igenom huset utan att finna någon eller något att leka med. Efter en stund blev hon lite väl stressad och fick ligga och lugna ner sig i bilen en stund. Men för allas vetskap så vill jag varna för att lämna hundar i bilar redan nu. Jag har märkt att om bilen varit stängd och stått i solen några timmar så är det märkbart varmt där inne, jag lämnar aldrig hundar i stängda bilar utan har bakluckan öppen och fastlåst så ingen kan knycka mina små älsklingar. Det allra bästa är så klart att lämna hundarna hemma men ibland måste dom med och då får man vara lite kreativ med vad man har.


Utan att ta ut glädjen i förskott så vill jag bara säga att jag ska åka och kolla på ett jobb i morgon. Det är ett chaufförsjobb och jag hoppas att jag får det, men den som lever får se. Men det jag vet är att det blir snuskigt tidig morgon, redan kl 03:30 kommer klockan ringa och senast 03:50 måste jag åka härifrån om jag ska hinna vara i Gävle  04:40. URK URK

Hoppas jag inte är allt för trött och ger ett dåligt intryck.

Hörs i morn


Hej

Ovido - Quiz & Flashcards