elingeviltspår

Alla inlägg den 12 december 2011

Av Jenny Nyberg - 12 december 2011 12:41

Jag är inte dum i hela huvudet, bara i en liten del, men ibland kan den delen ta över. Det har den inte gjort nu.

Jag har bara börjat fundera en massa.

Det är väl klart att jag vet vad vänskap är. Jag vet hur jag definerar det men är det så för alla tänker jag. Vad säger de stora männen och kvinnorna om ämnet? Jag har ju lite ledig tid så här ibland och då kastar jag mig över ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Denna dag fick det bli just vänskap.

Jag har snott lite texter från nätet som är relevanta för ämnet:

Wikipedia säger:

Vänskap är en social relation i vilken de båda parterna känner tycke för varandra och hyser ömsesidig tillit och respekt. Innebörden av ordet vänskap har i västerländsk historia förändrats från Aristoteles vida kärleksbegrepp philia  till att i dag närmast motsvara en privat kamratrelation. 


I nationalencyklopedin står det så här:

" Vänskap, begrepp för bevarad tillit till någon annan och respekt mellan individer."

Kanske inte den mest romantiska beskrivningen man kunde hitta men ändå...



Det måste ju självklart även finnas med lite klocka ord om det här med vänskap i ett inlägg som detta

Och här kommer dom:


# Bättre med öppen fiendeskap än falsk vänskap


# De uppriktiga vännerna är få, men så är efterfrågan inte heller stor


# Den bästa spegeln är en riktig vän

Turkarna är nog lite misstänksamma eftersom jag hittade det här turkiska ordspårket:

# Ät och drick med din vän, men gör inga affärer med honom


Och nu lite vackra bilder och ord i ämnet:

  

 


Nej någonstans måste man väl sluta, så det får väl bli här.

Men tänkvärt är: va rädd om dina vänner


Hej

Ovido - Quiz & Flashcards