elingeviltspår

Alla inlägg den 16 december 2011

Av Jenny Nyberg - 16 december 2011 11:45

Jag satt här en dag och läste igen bloggen. Vad håller jag på med? Vad får en människa att sitta timtal vid datorna för att hitta förklaringar eller påståenden och saker som vänskap och kärlek? Vad var det som fick mig att börja skriva om det här? Men jag tror att jag kommit på det. Denna lilla förljetång har en gemensam faktor, det är stora händelser i mitt liv. Redan innan man hade kommit ur blöjan så anade man vad vänskap var, och inte så mycket senare trodde man att man visste och kunde nått om kärlek. Men bara stunden senare hade man fått sin första erfarenhet av svek.

Många kan nog hålla med om att dessa tre ord på nått sätt hör ihop. Vänskap, kärlek och svek, starka känslor som verkligen kan beröra en människa. Det är dessa tre saker i livet som formar oss till största del tror jag. Vilka konsekvenserna blivit när vi känt känslorna och sen fått leva vidare


Ett svek är större än vänskap och kärlek tycker jag. Visst älskar jag att ha både vänner och kärlekar, men hatet jag känner inför sveket är en så mycket starkare känsla. Sveket kan ta en människa från himlen till helvetet tur och retur och sen bara lämna en spillra kvar av den man en gång var.

Sveket kan få hela din värld och person att raseras, du tappar inte bara förtroendet på personen i fråga utan även på andra.


Nu har vi kommit till vad ordböckerna säger om ordet svek

Wikipedia:

Handlingen att svika någon, att bryta ett förtroende; det att medvetet strunta i, försumma eller avfärda en person som man har någon form utav skyldighet eller löfte till.


Nationalencyklopedin:

Svek, inom juridiken: omständighet som bl.a medför att avtal som eljest skulle ha varit giltigt kan ogiltigförklaras.


Och så lite orspråk:

# Det är bättre att vara otrogen än trogen utan att vilja det.


# Förräderi - det är en fråga om vem som segrar.


# Kloka kvinnor hämnas på sin man för hans otrohet med en villkorslös trohet.


# Nästan alla män har två livsåldrar; en när han gärna vill vara trogen men inte kan och en när han gärna vill vara otrogen men inte förmår.


Det får bli allt


Hej

Ovido - Quiz & Flashcards