elingeviltspår

Direktlänk till inlägg 17 juni 2011

Viltspår, viltspår, viltspår

Av Jenny Nyberg - 17 juni 2011 20:55

Nu är det mycket viltspår och ingen är gladare än jag, jo kanske i alla fall. Jag tror att dom som redan nått sina mål med viltspårskursen är lite gladare än jag.


Nu kommer rapporten från igår.


Frida Arnlund och hennes hundar Trolla och Flamma gick alldeles perfekt igår.

Trolla blev godkänd på anlaget och Flamma tog 1:a pris i öppenklass spår. det är en fröjd för ögat att se hundar som verkligen älskar att spåra och det är då det går riktigt bra.

Detta är Trolla



  Detta är Flamma



Tyvärr så hade vi en deltagare som inte var på spårhumör. Han var redan från början klar över att han inte skulle leta upp nån klöv i skogen just denna dag.


Ibland ser jag hundar som nästan ledsnat på att spåra, kanske har man spårat mycket under en kortare tid och då kan glöden slockna under några månader. Mitt tips till detta ekipage är att inte spåra alls på ca 2 månader och sen anmäla på officiellt prov. Nästa spår hunden går ska va ett officiellt prov, då uppfattar hunden spåret som något nytt igen och roligt. Man behöver inte träna en hund som en gång lärt sig grunderna i spårarbetet. Men jag tror inte att man kan låta det gå flera år utan att träna och sen ta hunden på spår och dom går perfekt.


Sen när vi kom hem i går kväll så bar det av ut i skogen igen för att lägga ett träningsspår åt en Springer Spaniel.

Spåret blev kanske lite långt men hunden hade energi så det räckte. Föraren ville ha ett öppenklass spår så jag sköt ett skott och hunden brydde sig inte mycket. Nästa spår den hunden går blir också officiellt.


Eftersom Daniel är i Umeå i dag och i morgon så får jag roa mig själv. Regnet häller ner här och jag hara bara lekt med hundarna på gårn i dag. Nu i kväll blir det en promenad men den blir nog inte så lång eftersom jag inte har några regnkläder att skryta över, sen tycker jag att det blir så svårt att hålla fyra hundar i koppel samtidigt som man ska hålla ordning på ett paraply. Nej jag går tills jag är blöt sen vänder jag och går hem igen, det finns torra kläder hemma.


Ledig tills på torsdag sen är det Scania som gäller igen.


Hej

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Nyberg - 31 december 2012 21:46

Jo det är väl ändå så. Detta är sista dagen på detta år 2012. För er som inte var uppmärksamma så kan jag meddela att den 12 december i år var sista gången på 100 år som vi kunde skriva samma siffra i år månad och dag:12-12-12. Men vad gör väl det....

Av Jenny Nyberg - 28 oktober 2012 20:28

Jo det har varit glest mellan inläggen här på bloggen, ändå har det hänt lite saker. Jobbet är det samma, tankar flygplan och gör mitt bästa för att få nog med timmar för att kunna försörja mig. Hundarna är oxå dom samma. Gamla Arena är s...

Av Jenny Nyberg - 4 september 2012 19:10

Jodå minsann, hon har inte helt glömt bloggen, men den har fallit på prioriteringsskalan. Men nu ska det gnällas och skrytas som bara den. Ni får gärna ha i åtanken att det var en månad sen jag bloggade sist.   Jaha ska vi börja med lite gnäll ...

Av Jenny Nyberg - 4 augusti 2012 19:19

Jo, det märks att Juli är över, för jag har varit ledig idag.   I mitt förra inlägg spånade jag runt lite om hur många timmar jag jobbat i Juli, nu vet jag 212,75!!! Som sagt, jag längtar till löning 24/8.   Eftersom dagen var ledig så gjorde...

Av Jenny Nyberg - 29 juli 2012 23:20

Roligt va? Och ni som inte förstår, läs föregående inlägg Hej...

Ovido - Quiz & Flashcards