elingeviltspår

Alla inlägg under juni 2011

Av Jenny Nyberg - 10 juni 2011 20:46

Jag ska nu förklara vad jag menade med min rubrik på mitt förra inlägg.

Spårningarna i måndags blev inte bara roliga och lyckade, jag klarade även av att skada mig....igen. 

Det hela va så oskyldigt så, jag bara höll i k en kopplad hund som bestämde sig för att gå fram och hälsa på en annan hund. Jag var inte riktigt beredd och när han gick så gick han fort. Kopplet var av nylontyp och som så många vet så kan det lätt uppstå brännskador på händer och fingrar när man använder dyliga. Jag fick mig en brännskada som jag sent ska glömma. En stor bit hud brändes bort och kvar klev ett naket finger som just i detta nu känns på riktigt.

Och eftersom detta är mig sista vecka som ledig/arbetslös så försöker jag få huden att växa onormalt fort för att det inte ska bli extremt smärtsamt när jag börjar jobba nästa vecka.


Jag var faktiskt och jobbade lite i dag och det gick hyfsat måste jag erkänna. Men eftersom jag hade ett lite plåster på för att skydda såret från gnidnigar och smuts så tog klistret med sig lite hud från ovan sidan av fingret och förvärrade eksemet.

Tänk vilken tur att man inte är dödligt sjuk i alla fall.


Nej nnu har jag varit lite negativ så det ska vägas upp med lite glädje och skratt.

Jag har en mycket god vän, så god att jag inte tänker namnge eller så annat sätt avslöja honom, men han kan berätta historier som får en att skratta ett bra stund.

Han berättade om en granne som skulle plocka äpplen i trädgården men när gubben kom in efter bara några minuter så frågade frun om det var något fel på äpplena. Gubben svarade: Det satt en fan på varenda jävel i hela helvete.

Gubben menade att alla äpplen i hela trädet hade maskhål.


Nu blir det lugnt en stund innan huvudet får träffa kudden.


Hej

Av Jenny Nyberg - 7 juni 2011 12:30

Ja så var vi då klara med det första av tre spårtillfällen då spåren bedöms som officiella prov.

Två av de fyra hundar som bedömdes i går blev godkända och jag är imponerad av hundarna som orkade gå spåren i den obarmhärtiga hettan som rådde igår.

En av de godkända hundarna var Orava med sin förare Mats Strandholm. Hon är e Eurasier och gjorde precis som man ska och kamade hem Anlaget som i en lite ask.

Den andra hundens förare har ännu inte medgivit att jag omnämner henne på bloggen och tills dess så får ni hålla er till tåls.


Nästa tillfälle blir den 21 juni och sedan den 2 juli.

Jag tror att det blir en hel del nya champions till nästa vår.


Jag återkommer senare


Hej  

Av Jenny Nyberg - 5 juni 2011 19:27

och ändå gäller det inte mig riktigt.


I morgon ska vi ha officiella prov för dem som gått viltspårskurs hos mig inder våren och på samma gång ska jag börja min domarutbildning. Men så är det ju lite spännande att se hur det går för mina kursare. Vi har under våren tagit oss ogenom svårigheterna i spåret och nu blir det till att knyta ihop säcken. Jag kommer inte avslöja mina föraningar men jag tror nog att dom alla har mycket goda chanser att klara anlaget i morgon.

Det är bara 3 som går prov i morgon, en deltagar med två hundar så där hoppas vi på storslam, de övriga går vid ett senare tillfälle.


I morgon ska jag hämta tårtorna som blir fikabröd till avslutningen. Jag var på ICA i går och beställde två smörgåstårtor som jag verkligen hoppas är goda.


Nu får det bli kväller i Elinge. Vi har varit till örbyhus och hämtat bilen och självklart blev det bakfyllemat och en påse godis med hem igen.

Nu ska jag försöka lugna mina nerver och försöka få lite kvällsro.


Hej

Av Jenny Nyberg - 5 juni 2011 15:02

Jag kan faktiskt avslöja att jag har fler kompisar än bara en, men detta inlägg kommer i första hand att handla om en speciell kompis.

Till saken hör att jag flera gånger sagt att jag ska skriva om honom i bloggen men sen glömt allt roligt han sagt och då istället skrivet om något annat.

Men igår var det lite festligt hemma hos han och hans fru. Och precis som vanligt så kom alla de roliga uttalanden som bara kan komma från han. Och denna gång minns jag faktiskt mycket av det han sagt.


Truddilutt:

Visst har jag hört det ordet förr men då har man snartare menat en sång eller en visa. Men mannen ifråga har en oerhörd förmåga att få just ordet truddilutt att passa i på den allra märkligaste platser och situationer. Sagt av vänner: Om man kopplar ihop en truddilutt med en annan truddilutt så blir det en truddilutt. Det konstiga i detta uttalande vad inte va han sa utan att dom som lyssnade faktiskt förstod vad han menade.


Här kommer ett lite starkt ord: Hanluder

Om ni som läser denna blogg misstänker att era barn kommer att fråga något om detta ord så kan jag med god hand rekommendera min vän, han har svaren på allt.

Han brukar använda detta ord ganska frekvent under kortspel. Och det är även då som man får en ordentlig genomgång av hela hans ordförråd.

Om det är något vi kan när vi umgås så är det att spela kort och säga fula saker till varann.


En annan sak som han ofta säger är:

Ställ klockan en timme tidigare så jag kan hata dig en timme längre.

Det betyder precis det man tror, men precis som allt annat han säger så ligger det inget i det, alltå han menar inte allvar.


Ja mycket kan man säga om denne man, men han är en bra kille som jag är mycket glad över att fått lärt känna. Och jag vill att ni alla därute minst en gång ska säga till era vänner hur viktiga dom är för er.


Nu ska jag gå tillbaka till soffan och vårda min huvudvärk som är ett resultat från en trevlig gårdagskväll.

Tack alla mina vänner för att ni finns.


Hej


Av Jenny Nyberg - 2 juni 2011 17:41

fast ändå inte, man kan ha så roligt med dom, köpa roliga eller bra-att-ha grejor för dom.

Men så kan dom ställa till en massa problem.

Folk kan vara skyldig dig pengar, du kan vara skyldig nån pengar. Jag har till och med varit med om människor som tror att dom är gjorda av pengar, men dom är väldigt få vill jag mena.


Men det allra värsta är nog när man inte har tillräckligt med pengar. Visst är det upp till var och en att se till så pengarna räcker till allt nödvändigt men vad gör man om man inte får pengarna att räcka?

Det är då vänskap och släktskap sätts på prov.

Många är dom vänskapsband som brustit efter en pengatvist. Jag har alltid varit mycket noga med att inte blanda vänskap och affärer.


Nu på kvällningen var vi till skjutbanan och försökte skjuta ner levduvor från himlen utan några vidare resultat. Jag insåg att mitt skytte måste tränas om för att passa lerduvor, men eftersom jag skjuter de så sällan så får det va. Jag tycker det är roligare med jaktstigarna där jag faktiskt är ganska duktig.

Och snart är det dags att börja fila på älgbanan igen. Jag brukar lyckas ganska bra där med men mitt mål varje år är att skjuta guldserier bara för att jag vet att jag vet att jag kan. Det brukar bli någr kvällar som man träffas där och skjuter upp lite pengar och inbillar sig att man skulle träff fint om älgen kom på riktigt i skogen. Hittills har jag ju inte skjutit någon älg på jakt men en dag ska väl även jag få chansen och då vill jag vara tränad för ett bra skott.


Nu får det bli kväller och hundarna ska få en genomträning innan sänggåendet.


Hej 

Av Jenny Nyberg - 1 juni 2011 18:58

Det finns dom som aldrig blir vuxna och jag är en av dom.

Precis som ett barn räknar jag ner dagarna till min födelsedag. Det konstiga är att jag igentligen inte tycker om att bli äldre. Redan som barn hade jag hört tex mamma säga att hon bara blev äldre och vad skulle det vara bra för, så nu tycker jag om min födelsedag men jag vill inte bli äldre. Lite motsägelsefullt tycker väll iallafall jag.

Och i år fyller jag dessutom på självaste midsommarafton och då brukar jag skämta och säga att hela landet firar bara mig, ni ser så barnslig jag är.


Ja så man blev.

Idag har jag varit till Arland och tittat på ett jobb. Igår när jag jobbade lite ringde en kille som ville anställa mig i sommar. Jobbet handlade om att tanka flygplan.


Jag sa som det var att jag redan har sommarjobb men det örat ville han inte lyssna på, istället ville han att jag skulle komma ut till Arlanda i dag för att träffa honom och kolla på jobbet, så jag åkte.

Det handlade alltså om att tank flygplan innan start med antingen slang från tankbilen eller från marken. Jag tror att många kan tycka om ett sånt jobb eftersom man jobbade några timmar på förmiddagen sen åt man matlåda och sen kunde det vara lugnt ett par timmar innan det sen var dags att jobba igen de sista två eller tre timmarna innan man fick åka hem. Jag vet med mig att jag skulle bli skogstokig över att bara sitta på arslet och inte göra något vettigt. Sen är det ju en bit till Arlanda och sitta och pendla 12 mil varje morgon och kväll vet jag inte riktigt om jag skulle trivas med.

Sen kände jag den lilla stund jag var där att det inte är nyttigt för hälsan att vara så nära flygplan som startar och landar, det ligger oerhört höga halter av partiklar i luften och det andas man in och får själv stå för läkningen och återhämtningen från x antal olika cancerformer.

Men trotts att jag är ganska vaksam på det jobbet så lovade vi att vi skulle höras av i höst när mitt vik är över.


Nu kommer älsklingen in med maten så tack för mig.

Hungrig


Hej

Ovido - Quiz & Flashcards