elingeviltspår

Alla inlägg den 21 juli 2011

Av Jenny Nyberg - 21 juli 2011 11:00

När jag först fick schemat som jag skulle ha under sommaren så såg jag genast dessa dagar. Under en 7 dagarsperiod skulle jag jobba 6 dar. Eftersom jag inte visste vad jobbet innebar så var jag rädd att dessa dagar totalt skulle knäcka mig, men jag måste ändå säga att det gott bra.


Jag vill börja med att sända en enorm kram till alla mina kollegor som jag möter på vägarna. Aldrig trodde jag att det fanns så mycket snälla människor i Värmland, Gästrikland och Dalarna. Det verkar inte spela nån roll för vilket åkeri man jobbar eller vilken vara man transporterar, alla är ändå snälla och hjälpsamma.


Nu till lite av allt som hänt.


På måndan fick jag först ett lass till Korsnäs, Gävle och sen ett lass till Hyltebruk i Halland! Som tur var så fick jag med mig en kompis som kunde visa vart jag skulle. Men vilken körning. I mitt yrke räknas alla avstånd i timmar och minuter inte i mil. Vi hade nästan 7 timmar och 30 minutes körtid innan vi var framme i Hylte. Vi lossade när vi kom fram och tog oss sedan till en camping för uppställning och dygnsvila.

Dagen efter fick jag order om att återvända hem, tom och ensam. Man kan tycka att det inte ska va så svårt att ta sig samma väg tillbaka som man kom dit men det visade sig vara en allt för stor utmaning för mig.

Trotts mycket detaljerade köranvisningar så lyckades jag komma fel, men då ställde en kollega upp och hjälpte mig på rätt väg igen. Som jag sa när en kollega ringde: Trotts en mycket tydlig beskrivning så svänger fruntimret höger fast alla sagt kör rakt fram. Det måsta saknas nått hos mig.


Innan den dagen var slut så hade jag kört över 60 mil och kört fel 5 gånger, och varje gång fanns mina underbara kollegor i telefon och lotsade mig rätt igen. Vilken hopplös människa jag kände mig som när den dagen väl var till ände. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Vad gjorde jag utan alla snälla och hjälpsamma kollegor?

Jag funderar på att sätta ord på det men vi får se på det...


En annan sak som var bra var att jag blev tilldelad en helt underbar bil att köra till och från Hylte. En Scania V8 580 som desutom var chippad till 680. Helt otroligt vilken känsla att bara segla förbi alla andra lastbilar som kämpade hårt i uppförbackarna. Denna bilen var mer än underbar. Lasten kändes inte och britsen var mjuk och jag sov som ett barn när min kompis väckte mig på campingen utanför Hylte.

Jag har lite bilder på bilen och emblemet.


Ja då kommer då mitt omdömme om att ligga ute i näsan en vecka.

Helt underbart.

Jag känner att jag kan satsa 100 % när jag jobbar och kan lämna allt privat hemma. Jag finns bara på telefon och jag har full koncentration på jobb. Jag jobbar mycket och länge och när jag sovit en stund så börjar jag om igen. Och när jag kommer hem så är jag helt ledig och kan lämna jobbet på jobbet. En del kollegor har man väl viss kontakt med fast man är ledig men det är av fri vilja och ett rent nöje. Många av mina kollegor skulle jag gärna ha som privata vänner också bara för att dom är så snälla och trevliga.


  Kan man kalla detta firmafest eller bara en trevlig överaskning att kollegorna omringar mig.

Min bil står i mitten.


  Scania V8, va annars?   Och självklart så ska det vara en hel flock hästar under huven.


Nu ska jag bara va ledig en stund sen funderar jag på att åka in till stan för att handla lite nya underkläder.


Hej

Ovido - Quiz & Flashcards