elingeviltspår

Alla inlägg den 31 december 2010

Av Jenny Nyberg - 31 december 2010 11:43

Ja nu kan man väl räkna året som slut, det är nära nu, mindre är 12 timmar. Och vad har då hänt och vad har man då åstakommit?


Jag kan börja med på det personliga planet,

Satsningen på Elinge Viltspår har gjort att vi nu kan nå ut till fler och verksamheten kan fortsätta, och kanske glädja fler jaktlag med nya spårhundar, fler kan lära sina hundar spåra som aktivering och kanske vaknar intresset för jakt eller skytte.

Daniel och jag har kommit långt och insett att som vi lever nu ska det i fortsättningen också bli, hundarna tar all vår tid och intresset för jakten är starkare än på länge. Vi blir kvar i huset en tid till och till sommaren ska det byggas ett hundhus som ger möjlighet till uppvärmning och uppfödning.


Hundarna då...

Boosters jaktsäsong blev kort även i år men vi tycker oss se en utveckling mer mot rådjur. Han håller hårt i samma individ och kan bli lite långrandig med drev ända upp till 45 minuter. Men vi har en jakthund som gärna jagar flera dagra i veckan och sen kan han ta det lugnt en längre tid utan ofog och problem som följd.


Arena startade på Lydnadstävling i augusti och jag såg en chans till 1:a pris med lite träning. Annars så har hennes tillvaro mest förvandlas till en semesterort. Hon tar det lugnt på ålderns höst och leker lite när hon vill men sover mest. 


Rocky har haft sin tävlingsdebut med 142 poäng som följd. Jag var mycket nöjd och kunde inte annat än inse att med lite mer träning så kan han bli bättre än mor sin. Annars så har hans tillvaro också varit lugn men nu tänkte jag ta honom med och låta honom springa med när jag åker skidor.


Så har vi den lilla djävulen

Nej nu tog jag i lite men hon är krävande och har ett eget huvud som hon följer i vått och torrt. Hennes första jaktsäsong blev kort, inte lyckades jag få arslet ur vagnen och få henne testad på Anlaget innan vintern, men till våren drar vi igång med ny energi. Eftersom hon har så mycket energi så har jag börjat med lite allmänlydnad på henne. Hon får problem att lösa och hon löser dom, en smart tjej som ger oss gråa hår med jämna mellanrum.


Eftersom snön ligger djupare här än på flera år så finns inte så mycket att göra på Elinge Viltspår så fick vi en ide. Innan jag började tävla i viltspår så ville jag testa hur hunden reagerade på skott. Nu finns ju inte skottet med på anlaget men det kommer senare och det svåraste att träna själv. Jag har tidigare varit med på skotträningar med startpistol och var sen till en skjutbana. Jag insåg snabbt att hundarna hade ett helt annorlunda beteende när dom var i skogen eller på en gräsplan. Skottet på klubben överskade dom inte men skottet i skogen blev ett startskott och dom ville genast vara aktiva. Det var svårt att vara lugn eftersom jag inte var beredd på reaktionen, jag trodde jag hade skottfasta hundar men jag hade bara lurat mig själv.

Vi kommer att ha några tillfällen där max 4 deltagare har möjlighet till individuell träning utan att bli störda av andra hundars reaktioner. Vi kan även ha platsliggning med skott och budföring med skott. Om man vill så kan vi ordna lite apportering efter skott.

Vi kommer att skjuta med hagel.

Hör av er om ni skulle vara intresserade här på bloggen eller på mail: elingeviltspar@live.com


Nu vill jag tacka alla för det underbara år som gått och så vill jag önska alla er där ute ett riktigt gott nytt år.

Ses nästa år

Hej

Ovido - Quiz & Flashcards