elingeviltspår

Alla inlägg under februari 2011

Av Jenny Nyberg - 14 februari 2011 21:08

ja precis så är det. Här tänker man att motion ska vara nyttigt och med fyra hundar som bara ligger och fiser i soffan så vill man ju göra nått. Så jag kopplade hundarna och tänkte ta mig en promernad tills vi alla var trötta, men nej då,

Jag kom bara en bit utanför byn när en hund efter den andra började frysa om fötterna och halta fram på tre ben. Ibland var det så illa att dom inte kunde ha någon tass i backen utan hela tiden hissade upp  någon för att bli tvungen och ha tre andra i marken. Det måste ha sett ganska roligt ut men nu var vi inte på skämthumör utan här skulle motioneras.

Jag gav upp efter en stund och vände hemmåt. Väl inne gick dom allihop och la sig tillrätta igen i soffan och somnade. Dom har rört på sig en gång och det var när maten hamnade i skålarna, sen gick dom tillbaka och somnade om.


Jag har länge önskat mig en motionscyckel och just dar som denna skulle det ha suttit fint, men eftersom jag inte har någon så får jag springa runt i huset och jobba upp en svett som kan räknas som okej. Ett annat sätt är att bestämma sig för att alla golvlister behöver en omgång och då krypa runt i huset på alla fyra med en trasa och en liten hink, det blir man svettig av vill jag lova. man kan också komma på iden om att tvätta fönstren men eftersom det är så kallt ute så vill man inte ha fönstret öppet så länge, det resulterar i att man tvättar väldigt fort för att a: inte medlet ska hinna frysa fast innan man har hunnit skrapa bort det och b: för att man inte ska hinna frysa ihjäl innan man hunnit stängt fönstret. Men jag vill inte på något sätt rekomendera fönstertvätt i minus 20 grader.


Jaha jobb i morn igen, oh vad jag har längtat, nej nu ljög jag igen och jag kan inte lova att det inte händer igen. Jag är så less på otacksamma människor som ser oss som deras egna små slavar som bara ska va glada för att vi har ett jobb. Jag tycker att dom ska vara glada för att vi ens jobbar med det vi gör för annars kunde dom inte bo hemma. Om jag bara kunde få svar på alla jobb jag sökt och kanske till och med kunde få ett av dem.

Nu ska jag rasta hundar innnan jag tar en dusch och går till sängs.

Hej

Av Jenny Nyberg - 14 februari 2011 14:21

Jag var tillsammans med en kille för mååånga år den som hade en bror som var född just denna dag, den 14 feb, även känd som Alla hjärtans dag. Själv har jag min födelsedag så midsommarafton ibland, alltså, eftersom midsommar alltid infaller på en fredag så är det inte alltid på min födelsedag. Men jag får presenter en gång i halvåret. Jag kanske ska förtydliga, jag är född den 24 juni.

Nog om födelsedagar och åter till allvaret.

Min älskling och jag gick upp tillsammans eftersom han jobbar eftermiddag och jag är ledig. Innan han åkte till jobbet var vi ner på pizzerian och åt lunch. Jag är som sagt ledig idag och ska ta en långpromernad med fyra hundar som är understimulerade, men eftersom det var så kallt här i morse så tänkte jag vänta en bit in på dan så det kunde bli lite varmare.

Annars så har jag jobbat hela helgen om ska tillbaka igen i morgon och jobba två dagar.

Jag riktigt längtar till våren nu när alla kurser är färdigplanerade och bara väntar på att få komma igång. Det ska bli roligt att få träffa alla hundar och förare som har så mycket och berätta, och eftersom jag är så less på mitt jobb så vill jag verkligen göra något annat ett tag.

Nu ska jag gå med hundarna med återkommer senare.

Hej

Av Jenny Nyberg - 12 februari 2011 21:20

Jag gick i säng tidigt i går kväll eftersom jag skulle upp och jobba tidigt i morse. Väckarklockan ringde 05:15 i mose och fast jag då rakt inte  ville kliva upp så blev jag tvungen, kläderna åkte på och jag satt mig i bilen klockan 06:00 för att ha god tid på mig att ta mig de ca 5 milen till Östhammar. Väl framme så satt jag mig med dagens tidning för att äta den medhavda frukosten som jag gjort i ordning innan jag for.

Jag började jobba och gjorde det jag skulle och lite till men fick inte så mycket som ett tack för besväret, istället var dagen fylld av svordommar och anklagelser. När jag slutade så åkte jag raka vägen till Tierp för att hämta resten av medicinerna som Booster fick utskrivna i går men som apoteket inte hade hemma. När jag kom hem så hade Daniel redan varit ut med alla hundarna och givit dom mat och dom låg lugnt och vilade på sina platser, så vi gjorde mat åt oss och åt en underbar middag.

Vi har inte hunnit prata så mycket i dag utan allt som sagts har varit över, grytorna meddans vi lagade mat. Nu börjar klockan bli sent och det är dags för mig att snart gå till sängs igen för att invänta väckarklockans skriande i morgonbitti klockan 05:15, och börja om igen och harva inom en yrkeskategori som sällan får uppskattning för den ansträngning vi gör för andra människors skull och för en lön som inte är värd namnet ens.

Men det som svider mest är all den tid som jag gått miste om med mina hundar, dom ligger där och väntar på att jag ska komma hem och klappa dom och vara aktiv med dom som dom är vana vid men matte har inte tid när hon ska jobba och åka långt till jobbet varje dag innan hon är både framme och ehmma igen.

Så här vill jag inte ha det och det var inte så här jag tänkte mig mitt liv med fyra aktiva hundar som vill vara med mig och som ser mig som det viktigaste i deras liv inte bara för att jag ger dom mat utan även aktivering som gör dom starka och friska.

Hur fan kan folk skaffa barn till denna värld och hur ska dom ha tid med dom, jag fattar inte.

Hej och Godnatt

Av Jenny Nyberg - 11 februari 2011 20:33

men nu har han äntligen fått hjälp med sina öron. Han har haft ont i öronen under mycket lång tid och jag har gjort vad jag kunnat men inte riktigt lyckats fått ordning på det. Men i morse gick jag upp tidigt och började skotta snö, eller rättare sagt, jag fick utföra en mindre arkiologist utgrävning för att finna min lilla bil i snödrivorna. Det tog nästan en timme innan jag fått upp bilen på vägen och kunde glädja mig åt att alla skolbarnan stod och tittade på och petade och frågade varför jag inte bara startade snöslungan i stället för att skotta, lite irriterad svarade jag att vi inte hade någon slunga och kastade min in i bilen och åkte.

Vi kom fram, fast nästan en halvtimme tidigt, jag hade tagit till ordentligt med restid pga vädret men det gick bättre än vad jag trodde. Sen fick lilla Booster sova en stund. Vi rensade ur öronen mycket grundligt och sen klippte jag klorna bara för att få det gjort.

Sen fick vi fortsätta vår resa till  Tierp för att ta ut all medicin som han ska ha för att inte bli dålig i öronen igen. Men då hade dom inte örondropparna som vi skulle börja med redan i dag utan den kommer i morgon och då får snälla husse eller min pappa gå och ta ut den.

Men visst kostade det att ha djur och jag tar det så gärna bara för att få dela mitt liv med så underbara varelser.

Lilla Booster tycker att hela världen är konstig då han fortfarande är lite bakfull efter narkosen och äter, skiter och sover bara. Han har lite problem med balansen också och måste sätta ner bakbenet när han kissar annars dräller han på sig själv och då blir han förnärmad.


I morgon är det jobb som gäller igen, och söndag med så hela helgen blir förstörd men jag är ledig på måndag och då blir det till att få allt gjort som jag inte hunnit under helgen. Nu är det snart Skavlan och det vill jag inte missa

Hörs i morn

Hej

Av Jenny Nyberg - 10 februari 2011 09:45

Ja jag sträcker mig till att kalla det otroligt, med hjälp av LCHF har jag snart kappat 7 kg. Jag ska va ärlig och säga att jag inte säkert vet hur mycket jag gått ner pga den värdelösa vågen vi har hemma. Jag ska skaffa mig en digital när jag får lön nästa gång.

Metoden går ut på att inte äta kolhydrater men mycket fett, jag har inte följt det hela slaviskt utan mest bara tänkt på vad jag äter och inte äta godis och dricka läsk. Jag äter mycket ost och grönsaker och köper den varan som har det lägsta procenten kolhydrater. Men eftersom jaqg har svårt för fett så har jag inte fått i mig så mycket fett som rekomenderas, jag äter bacon till frukost när jag jobbar men annars är det samma fettintag som tidigare.


Igår blev det 5 km på skidor igen. Jag har ju haft ont i en fot som gjort att jag vilat från skidorna i nästan en månad. Men igår ville jag försöka och det var precis så jobbit som jag mindes det men foten fungerade som den skulle.

Det var skönt att få träna lite och nu när tekniken börjar bli bättre så har det blivit roligare att åka.

Jag tycker att det är en bra träning eftersom man får med hela kroppen och jag har stort behov av att träna både ben, rygg och mage och då är skidorna perfekt.


Jag fick med jobb i går. I dag börjar jag 12:45 och jobbar till 22, ledig på fredag, jobbar 7 - 15:30 både lördag och söndag, ledig måndag och jobbar tisdag och onsdag 7 - 15:30. Bra att få in mer tid men tråkigt att det inte ger någon utdelning. Men det löser sig nog till våren.

Nu ska jag fixa lunch och matlåda innan jag ska till jobbet.


Hej

Av Jenny Nyberg - 9 februari 2011 09:59

Tänk vilken glädje det är förenat med att ha hund, och eftersom vi har 4 så måste vi ha 4 gånger så roligt. Om sanningen ska fram så är det igentligen bara en som underhåller oss mellan varven.

Den lilla Griffen har fått en fixide, hon ska ha mina foppatofflor och tugga på en sund innan hon somnar i soffan. Det roliga är att hon får ha dom för hon har inte sönder dom, hon ska bara ha dom där en stund och visst hon tuggar på dom men det blir inga skador på dom. Jag har ändå tänkt köpa nya till nästa sommar.

Sen har hon kommit på att man kan ta ner grytlapparna från sina hängare i köket och suga på dom. Samma där hon har inte sönder dom,hon ska bara ligga och suga tills dom är genomblöta och då lämnar hon dom, varför?


Och nu kommer mina teorier runt varför:

Tofflorna tillhör mig och jag är en viktig person för henne, kanske tycker hon att det känns tryggt att ha något från mig med sig när hon ska sova, som valparna som har en filt som luktar mamma när dom flyttar till nya hem. Sen kan det bara va en fixide som inte har nån bra förklaring.

Grytlapparna trodde jag hon tog för att det luktade mat om dom, men hon är inte värst matglad och kan ta hela dan på sig att äta upp frukosten. Och skulle hon ta grytlapparna pga matlukten så skulle hon nog tugga sönder dom som andra hundar gjort innan henne. En bordercollie jag hade för många år sen gjorde precis så i sin jakt på mat, tur att jag var arbetslös och kunde jobba hårt med honom så han glömde mitt matbegär. Men Tikka har alltså inte sönder dom. Jag tror att just detta beteende är just en fixide, hon gör det bara ibland till skillnad från toffelmysteriet, det är ingen speciell situation som utlöser beteendet och det kan gå väldigt lång tid mellan gångerna, och ibland gör hon det lite oftare.

När jag gick min utbildning på Hundskolan i Sollefteå fick vi lära oss att inte alla beteenden har en bra förklaring, men de flesta oönskade beteenden får man bot på om man avleder och aktiverar på annat.

Men så finns det beteenden som man bara skrattar åt och som inte gör nån skada utan bara är lite charmigt.

Återkommer

Hej

Av Jenny Nyberg - 8 februari 2011 12:34

Som jag tidigare berättat så har vi inga barn Daniel och jag, och kanske är det bäst så. Så här med facit i hand så tror jag att vi inte riktigt är föräldrartyper min älskade och jag men visst blir man sugen när man ser magar i vädren.

Jag tror att man ska vara helt klar över vad det innebär att skaffa barn och att det inte är en rättighet som alla har bara för att man kan skaffa barn. Allt för många barn lever i fattigdom och faktiskt svälter i vårt land och då kanske man skulle har tänkt en gång till innan man satt dom till världen.  

Jag har sagt att vi väntat med att skaffa barn tills jag har ett fast jobb så jag kan vara hemma med barnet ordentligt och att vi ska ha det bra ekonomiskt, men det har ännu inte hänt och då har vi väntat. Vi har pratat om barn många gånger vill jag lova men inte riktigt känt att det är dags för oss. Jag är dessutom rädd för att bli ensam med barnet/barnen och måste ta allt ansvar själv. Jag tycker att man alltid ska ha familjen och barnens bästa i blicken och då kanske göra vissa uppoffringar, och vi vill inte göra dom.


Nej det har fått blivit hundar för vår del och det är vi båda nöjda med. Dom finns för oss och vi för dom, och när den dagen kommer när dom inte finns längre så sörjer vi dom och sen börjar vi ett nytt liv med en ny hund och tar med oss allt vi lärt oss av den avlidna hunden.


Jag minns min första egna hund. Han hetter Bamse men kallades Basse, en korsning av golden och schäfer. Ja visst fick jag dela honom med övriga familjen men när jag började gymnasiet i Sollefteå så kom han med mig. Det var skönt med lite sällskap och vissa kursen var med egen eller lånad hund. Han var en god vän och fick sluta sina dagar allt för tidigt till följd av retrivereksem.

Redan då var jag klar över att det skulle finnas hundar i mitt liv och den man som skulle vilja leva med mig måste vara god med hundar.

Så träffade jag Daniel och han precis som jag tyckte mer om hundar än barn och så har det blivit. De fyra hundar som nu ligger och trängs i soffan är inget substitut för de barn vi inte fått utan en produkt av att vi valt bort barn, och det är vår rättighet.

Nu ska jag göra mig lite lunch och sen fortsätta med min lediga dag och inte göra mer än vad jag känner för.

Hej

Av Jenny Nyberg - 6 februari 2011 19:35

Så är det för mig och många andra, man måste gå till ett ställe, man kanske inte trivs på, och göra uppgifter, man kanske inte gillar, bara för att kunna leva en månad till. Men jag har tur, jag trivs hyffsat på mitt jobb, det jag inte trivs med är den låga lönen som gör en påmind att det är inom vården som jag fått anställning. Men visst finns det dagar man verkligen inte vill gå till jobbet och dom är dom längsta, men oftast så blir jag på bättre humör efter en dag på mitt jobb, alla är så tacksamma och man blir glad av att kunna hjälpa till.

Men även en sån som jag vill ha mer, eller jag ska omformulera mig, jag vill kunna leva på min lön och då måste jag söka mig bort från vården. Till våren drar jag ju igång kurserna igen, men det är inget man kan leva på, det är mest det sociala att få träffa människor som vill arbeta aktivt med sina hundar och jag kan lära ut det jag har lärt mig av andra människor och hundar. Jag hoppas kunna hitta ett jobb som gör det möjligt för mig att ha Elinge Viltspår under sommarsäsong och bara jobba under vintern, men vilka krav man har.


Jag har alltså jobbat mycket och därför inte riktigt hunnit med bloggen, den blogg jag hade tidigare la jag ner för att jag aldrig hann med och uppdatera den, men jag lovar att försöka blogga minst en gång om dan.


Igår jobbade jag dag pch sen var det årsmöte på brukshundklubben, sen var det hem och äta en sen middag innan sängen kallade på mig. I morse for jag till en kompis med henne hedersmedalj som hon fick på årsmötet och passade på att prata och träna hund. Jag har tagit tag i Tikkas träning en aning. Allt jag kräver är att hon ska ta kontakt med mig innan hon bestämmer sig för att kasta sig fram till nån eller något som fått hennes totala uppmärksamhet, det blev faktiskt resultat efter första gången och hon fick så mycket beröm och godis. E och jag kom överens om att vi måste ge oss själva tid till hundträning och hundprat i fortsättningen. Rocky fortsätter och vägrar stanna på kommando, hur fan ska jag få till det där tro? Alla förslag tages tacksamt emot. Mitt mål med Rocky är att klara 1:a priset i lydnadsklass 1 i år, men just nu känns det långt bort.

Arena lyckade ha av en klo i dag och jag ska jobba i morn, det får bli vetrinären på tisdag om han har tid, ska ringa och fråga i morn.

Hej 


Ovido - Quiz & Flashcards