elingeviltspår

Alla inlägg den 10 mars 2011

Av Jenny Nyberg - 10 mars 2011 10:56

Han kom, han fick, han tog, han gick. Man känner sig lite lurad men man får hoppas att han kommer tillbaka snart.

Det är våren jag syftar på och till råga på allt så gick man ut på radion i tisdags och sa att man hittat första tussilagon i uppsala, varför vill dom inte komma upp här, ju det är för mycket snö kvar som våren gärna får utplåna.

Vi har en osedvanligt stor snöhög på baksidan av huset. Det är en blandning av snö och is från taket. Nu har vi slagit vad om att vi kommer kunna kasta snöbollar på varandra dagen före midsommar.


Idag är jag ledig från jobbet men eftersom jag inte är den som gillar att sitta sysslolös så har jag lite annat för mig också, i tisdagskväll var det styrelsemöte i kretsen, och ikväll är jag värd på torsdagsträningen på klubben. Jag kanske ska åka och hälsa på mig pappa också, der var ett tag sen och jag måste ändå handla.

Ja i helgen är det jobb igen sen får jag nog tänka till lite. Det är snart 2 månader sen jag var ledig en hel helg och det är inte så uppskattat här hemma att alltid lämna hundar och ved till den andre att ta hand om, vi har alltid hjälp varandra med veden till exempel eftersom det är så tungt och tråkigt, men när jag sitter hemma i veckorna så kan jag inte bära upp veden själv och såga den utan måste ha hjälp av en stark man.


Hundarna har också märkt att våren kom av sig en aning, men dom tog det med ro och kröp upp i soffan igen och somnade om. Ibland tycker jag att dom påminner om ett djur som blir väckt från sin vinterdvala, dom lufsar runt lite innan dom kryper tillbaka och somnar om.

Tikka har fått en ny upplevelse i veckan. Hon blev intruducerad för en grimma. Den sista tiden har jag lessnat på hennes slit i kopplet, precis som om hon inte fattat att hon sitter fast i ett snöre. Hon blev inte överlycklig men nu har hon förstått att om man går fint så får man beröm, så nu kan hon titta upp på en och fråga om hon får gå i snödrivorna. Hon får en klapp och sen får hon gå i drivorna en stund. Eftersom hon älskar att hoppa i snön så blir hon lite blockerad men grimman gör henne påmind om att kopplet sitter fast i en människa som bestämmer farten. Jag tycker att grimman är snällare än tex styphalsbandet. Många hundar tror att det blir en kamp och drar bara mer när dom märker att det tar stopp. Med grimman tillåter inte att hunden ligger på, den fungerar på ett annat sätt än halsbandet och lockar inte fram kampen om att dra hårdare.

Jag ger den en chans och återkommer med min åsikt senare.

Dags att elda

Hej

Ovido - Quiz & Flashcards