elingeviltspår

Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Jenny Nyberg - 3 augusti 2011 18:05

Ja då var det dags för jobbvecka igen. Jag vet som vanligt inte hur min vecka kommer att se ut eftersom vi får lassen skickade till bildatorn, men i morn får jag ju veta.

Detta medför ju att man måste packa för att vara borta i tre nätter och det försöker jag göra nu. Men jag tror att jag hela tiden haft med mig lite för mycket saker. Jag brukar resonera som så att jag hellre har en sak för mycket med mig än att tvingas vara utan något jag "verkligen" behöver.

Men vad behöver jag verkligen då?

Jag har gjort en lista, vad tycker ni?

Ombyteskläder: Byxa, tröja och underkläder

Extra arbetsbyxor+ tröja

Badlakan

Sänglakan

Sovsäck

Kartbok

Kudde

Foppatofflor

Shampoo, Balsam, Duschcream

Hårborste, hårspray, hårsnodd

Roll on

Salvor 2 stycken


Sen kommer vi till sånt jag ändå har med mig även om jag inte skulle jobba borta:

Börs

Mobiltelefon

Labbare

Headset

Matlåda

Bestick

Nycklar

Vatten

Sockerskål (om jag skulle bli bjuden på kaffe)

Sked

Öronproppar (när jag jobbar)


Jag har packat upp hela väskan på sängen och kollat om jag kan banta ner min packning en aning, men jag tror inte det. Jag känner att jag behöver allt som ligger där. Det mesta ryms ju faktiskt i en och samma väska. Det är bara sovsäcken och kudden som får va på sidan om men det går ju bra ändå.


Jag är alltid lika spänd inför en ny arbetsvecka, och denna gång vet jag att flera av mina kollegor/kartor har semester och då vill jag inte ringa och störa. Men jag har packat ner kartboken så jag måste väl kunna hitta fram på egen hand nån gång. Men det känns lite extra tryggt när man kan fråga dom som vet.


Nej nu måste jag väl packa klart.


Hej

Av Jenny Nyberg - 3 augusti 2011 09:53

Igår var vi till skjutbanan för att skjuta upp för Björnpasset. Möligheten fanns att redan i söndags skjuta sig godkänd på den kulstigen som vi sköt utanför Tönnebro, men ingen i vårt sällskap lyckades blir godkänd.


Det är ett roligt skytte och man får lära sig vilka stöd som fungerar och hur man bäst ska använda stöden.

Björnpasset går till så här:


Det är tre stationer och följaktiligen även 3 figurer som man ska skjuta på.

Den första figuren står 80 meter bort och man måste ta jägarmässigt stöd. Med jägarmässigt stöd menar man frivilligt stöd men inte liggandes. Det finns en pall och en lång stör som man får använda sig av. Man ska avlossa 4 skott mot björnfiguren inom 40 sekunder.


Nästa figur står 40 meter bort och nu är det frivilligt om man vill ta jägarmässigt stöd. Samma sak gäller här att fyra skott ska avlossas inom 40 sekunder.


Den sista stationen går ut på att man ska kunna avlossa två skott i snabb följd. Man ska tänka sig att björnen kommer emot dig och det är inget krav på träff, bara att du avlossat två skott inom 4 sekunder.


Man skjuter alltså 10 skott och det är markering på alla men de sista 2 räknas varken träff eller bom.


Detta kan ju verka enkelt så här teoretiskt, men det är lite klurigare i praktiken.

Jag har upptäckt att det bästa stödet jag kan uppbringa är om man sitter på häcken och tar stöd med armbågarna mot knäna. Men det visade sig att om man dessutom tog stöd mot stören så blev det ännu lite bättre.

Första försöket misslyckades jag på men det var inte långt borta. Och i skytte så bör man försöka minnas vad man gjorde fel för att kunna rätta till det. Jag hade en lite för låg träffbild och fick ett skott utanför på 80 meter, annars satt dom där dom skulle. Men nära skjuter ingen hare så jag fick göra ett nytt försök, och denna gången gick det bättre.

På 80 meter hade jag en träffbild på ca 10 cm och på 40 meter satt kulhålen så tätt att vi kunde klistra tre hål med samma lapp sen fick vi klistra sista hålen med en egen lapp.

De sista 2 skotten som skulle avlossas fort men inte så noga vart dom satt, satt iallafall i huvudet och det skulle ha stoppat björnen om den varit på väg mot mig.


Björnpasset är en typ av övningskytte för att skyttarna ska få lära sig var och hur man skjuter en björn.

Många jaktlag har som interna krav att för att få skjuta en björn så ska man ha skjutit sig godkänd på björnpasset. Och eftersom Daniel och kompani har jakt i jämtland så finns chansen/risken för att dom får in björn på markerna. Jag tror nog inte att jag skulle skjuta mot en björn ens om jag chansen. Jag tänker mig konsekvenserna som följer om jag skulle skadeskjuta, en skadad björn är en mycket farlig björn.

Björnens träffområde sitter lägre och längre bak än på tex älgen. En del skott som går högt på en älg kan få den att stanna upp och sen ge möjlighet till ett andra skott, så fungerar inte björnen, den flyr så länge den kan och stanna inte förrens den ramlar ihop och dör.


Jag ska försöka ligga ut lite bilden på träffområden


Hej så länge    

Ovido - Quiz & Flashcards