elingeviltspår

Alla inlägg den 12 april 2011

Av Jenny Nyberg - 12 april 2011 22:19

Nu kommer alla kändis bloggare skratta gott men jag har slagit ett rekord på bloggen. Hela 19 personer har varit in och läst min blogg under detta dygn. Nu tror inte jag att det är så väldigt många kändisbloggare som hälsar på hos mig men jag tror att ni förstår vad jag menar.

En kompis till mig som också har en blogg var väldigt nära att slå 1000 rekordet för inte så länge sen men jag minns inte hur det gick. Nu vill jag bara ha sagt att jag inte tror att fullt så många någonsin kommer att läsa om oss men jag är ändå ödjd över mitt lilla rekord.

Något som jag sakna dock är lite kommentarer till allt som jag skriver om. En del av er som läser brukar skriva kommentarer på facebook och det är lika roligt det men jag välkomnar mer reaktioner och reflektioner.


Nu har jag kollat i frysen och där fanns lite smått och gott. En hel del klövar hade jag och visst fanns där blod i olika former. Jag hittade även ett gäng viltsvinsklövar som jag nog hade glömt bort, dom får vara med nu när Tikka ska läras upp. Jag ska även be domaren lägga en viltsvinsdel i slutet på de officiella proven hon kommer att få gå nu under denna spårsäsong.

Dags att träffa kudden

Hej

Av Jenny Nyberg - 12 april 2011 19:14

Ja nu har jag kollat av markerna och om det inte regnar non-stop i två veckor så vet jag var jag ska hålla kursen.

Tack vare att våra marker tidigare va sjöbotten så finns det högre och lägre partier vilket är bra just nu. Det kan bli att hoppa runt lite men det ska nog bli bra.

Nu under kvällen ska jag kolla hur lagret ser ut med klövar och blod. Med lite otur aå kanske jag får köpa in mer klövar men jag hoppas att det ska finnas en hel hop i frysen. Blod borde det finns gott av. Vid älgjakten förra året samlade jag upp älgblod som jag tänkte spä ut med nötblod. En del hundar blir lite misstänksamma av koncentrerat älgblod och då kan det gå bättre om man blandar med lite svargare blod. Jag brukar inte använda grisblod, däremot vet jag att det ska finns blodpulver i frysen och jag ska kolla i vilket skicka det är i. Jag har läst någonstans att det bästa är att ha just blodsulver istället för rent blod i frysen eftersom blodets fetter härsknar med tiden, blodpulvrets fetter är torra och blir inte dåliga på samma sätt om man inte blandar till det innan man fryser det.

Men det finns blod och köpa också om jag inte tycker att det jag har duger att använda.


Annars har dagen varit lugn och jag har tagit väl hand om min fot. Men det blir nog ett samtal med husläkarn i morgon  för en ny konsultation. Vad jag än gör så blir den inte bättre snarare sämre.

Nu blir det lite kaffe åt mig.

Hej

Av Jenny Nyberg - 12 april 2011 13:20

Jag berättade tidigare om att mina glasögon försvunnit. Dom låg på ett ställe kvällen innan och sen på morgonen hade dom fått fötter. Men så hittade vi dom.

I snart två månader har dom legat under elementskyddet trotts att jag minst 10 gånger kört in dammsugaren där.

I söndags när vi tog en riktig städ dag här hemma så hittade Daniel dom och sen dess har jag dom på mig igen. Jag har fått bekräftat att min efterhängsna huvudvärk har varit pga att jag inte haft mina glasögon.


Det är mycket man hittar när man städar på ställen som inte gåtts igenom så noga. Jag hittade snitzelband som jag letat efter en tid och så hittade jag GPS hållare till bilen. Men man blir också medveten om hur mycket saker man har som man lite gärna kan vara utan. Jag har hört någon säga att om man har flyttat men inte packat upp alla katonger inom 6 månader så innehåller kartongerna saker man lite gärna kan kasta på tippen, man har ju klarat sig utan dom sakerna.

Men nu var jag riktigt nära att beställa nya glasögon och det kanske jag måste göra i alla fall, dom som hittades hade nog varit i munnen på en hund innan dom tog sin tillflyckt in under elementskyddet för dom är väldigt repiga.


Nu blir det att laga lunch innan det blir en vända i skogen med hundarna.

Hej

Av Jenny Nyberg - 12 april 2011 08:48

Vilken skillnad, i går morse när vi klev upp var det 9 grader varmt utanför fönstret, i morse var det 0 grader på samma stället. Det kändes konstigt att ta fram långfillingarna igen efter att jag lovat mig själv att det var sista gången  som dom användes för denna säsongen, men jag hade fel.


Då har kursinbjudningarna gått iväg och det verkar så här långt som om alla anmälda fortfarande vill gå kurs. Marken är så gott som snöfri nu men det är mycket vatten istället. Jag ska ut i dag och titta ut lite högre mark som får duga ett tag, men jag tror att det mesta vattnet sjunker undan ganska snabbt om det bara blir lite varmare.


Det är lite pirrigt att ha kurs igen.

Men denna gång har jag lagt upp det hela lite mer praktiskt.

Det är inga kurstillfällen som är endast teori utan jag kommer att ta upp viktiga delar meddans vi fikar. Jag kommer heller inte ha något kursmatrial utan rekommendera matrial utifrån om man vill tävla eller bara aktivera hunden.


Nu ska jag börja dagen.

Hej

Ovido - Quiz & Flashcards