elingeviltspår

Alla inlägg den 21 april 2011

Av Jenny Nyberg - 21 april 2011 21:41

Det har varit anstormning till de kursplatser som funnits till vårens kurs i viltspår. Jag tycker att det bara är roligt men jag kan också ärligt säga att jag har svårt att neka någon. Nu är det sex stycken anmälda till den fem kursplatserna, hur jag ska ro detta i land vet jag inte men vi får hoppas på det bästa.

Som tur är så har jag min älskade sambo till hjälp varannan vecka och det kommer att behövas. Dels har han ett minst lika stort kunnande som jag när det gäller hundar och deras spårförmåga, han har även många gånger ett bättre sätt att förklara saker på än jag. Skulle jag få säga det själv så tycker jag att vi kompliterer varandra riktigt bra. Nu hoppas jag bara att våra kursare ska tycka detsamma.


Nu på kvällen var vi till skogs och tittade lite. Min älsklings arbetsgivare håller på och avverkar skog på våra jaktmarker. Och jag vill mena att det inte är lite skog som dom hugger ner. Man känner inte riktigt igen sig nu när man är där och det kommer att ta ett tag innan man vant sig med alla de nya hyggen som blir kvar när dom är färdiga.

Så nu har några av mina finaste spårmarker försvunnit men vi ska nog hitta nya hoppas jag.

I morgon är det Jaktskyttestig i Fagerviken och vi är arrangörer, det innebär i stort att vi har måste va på plats tidigt, har massor att göra under hela dagen och kommer hem sent på eftermiddan. Tur att man är ledig flera dagar till. Hihihi

Nu blir det sängen och kudden.

Hej

Av Jenny Nyberg - 21 april 2011 13:36

Ja jag la spåret ca kl 12:00. Det var ungefär 250 meter långt och hade en vinkel och ett bloduppehåll. Man kan tycka att det var ett ganska svårt spår för en nybörjare men jag har sett henne jaga och hur hon har använt sin nos.

Spåret fick ligga i nästan en timme innan jag åkte och hämtade Tikka och sedan åkte till skogs igen.


Så kom vi fram till spårbörjan. Hon markerade tydligt och stannade upp en kort stund för att nosa lite. Hon gick iväg i lugnt tempo med nosen tryckt mot underlaget. Efter ca 50 meter kom vi fram till en rishög som jag lagt spåret igenom. Hon stannade upp för att sedan kasta sig in i riset, inga problem. Spåret gick sedan i en svag högerböj och jag märkte att hennes självförtroende växte för varje meter hon spårade. När vi kom fram till vinkeln fick hon förbi med ca 5 meter innan hon ringade till höger och kom rakt på spåret som hon genast tog och gick vidare. Sen fick hon ett tappt på en raksträcka precis innan bloduppehållet. Jag hade markerat noga med snitslar var bloduppehållet började och slutade men eftersom hon tappade precis innan så började jag tro att jag snitslat fel, men hon ringade lite och hittade på spåret och gick sen rakt igenom bloduppehållet utan problem. Vid spårslut ville hon jobba vidare och jag fick leka lite med klöven för att hon skulle ta den och sen gick hon malligt till bilen.


Min uppfattning av hennes spårarbete är att hon är mycket spårnoga men måste få med erfarenhet för att kunna gå 600 meter utan tappter. Hon blir lite ivrig efter en stunds bra spåarnaden men då tappar hon och måste jobba hårt för att hitta det igen, men hon jobbar hela tiden självständigt och ber inte mig om hjälp.

Jag minns när jag började med Arena. Hon var otroligt duktig redan från början men när hon stötte på en svårighet som hon inte kunde reda ut omedelbart så ville hon ha hjälp. Det enda sättet då är att inte ge hjälpen så dom märker det utan bara ge små hjälpor som leder dom rätt.


Jag gjorde ett halvhjärtat försök att ta kort på henne när hon satt med klöven men hon ville inte va still.


Då har man äntligen kommit igång.

Hej 

Av Jenny Nyberg - 21 april 2011 10:53

Som jag berättade om i går så ska jag börja min utbildning till Viltspårsdomare inom kort. Men först av allt ska jag på börja utbildningen av Tikka. Jag sa i går att jag skulle lägga ett spår åt henne, men det blev aldrig av. Jag var lite feg och ville inte lägga spåret eftersom det rgnade av och till. Så klart så borde hon klara spåret även om det har regnat något i deet men eftersom jag inte et hur hon beteer sig i ett oregnat spår så vill jag först vet det.

Idag ser det bättre ut och nu ska jag iväg till skogs. Om jag kommer ihåg det så ska jag försöka få några bilder som jag lägger ut när jag kommer tillbaka.


Jag har bokat domare till Anlagsproven i slutet av viltspårskursen och har jag lite tur så kan Tikka vara med och gå sitt första Öppenklass provmen då krävs det att hon blir godkänd på Anlaget nästa vecka. Vi får hålla tummarna.

Nu till skogs och kameran är med.

Hej

Ovido - Quiz & Flashcards