elingeviltspår

Alla inlägg den 20 april 2011

Av Jenny Nyberg - 20 april 2011 19:37

Som jag berättat tidigare så har jag en helt del utbildningar. Jag som många andra har gått först 9 år i grundskola och sedan 3 år på gymnasiet. Jag har dessutom gått 2 år på komvux och sen 1 år till yrkeschaufför. Sen har jag gått några andra kurser som jag rent privat har haft glädje och nytta av, Jägarexamen, hundfoderkurs och till hösten ska jag utbilda mig till Allmänlydnadsinstruktör. Jag har även planer på att utbilda mig till figurant genom brukshundklubben.

Ett erbjudande kom idag, en lokal viltspårsdomare ringde och frågade om jag var instresserad av att utbilda mig till viltspårsdomare. Jag har haft tanken tidigare men inte riktigt tiden. Man kan ju fråga sig om jag har tiden nu men jag ska försöka få det fungera.

Utblidningen går till så att man först blir rekomenderad av en rasklubb, sen går man som domarelev för två domare, sen går man som domaraspirant för att sedan efter godkända prov bli auktoriserad viltspårsdomareoch då blir man tilldelad en domarlegitimation.

Eftersom jag blivit rekomnenderad av Griffon fauve klubben så tänkte jag genomföra utbildningen så snart som möjligt. Det ska bli spännande.


Ikväll är det Grey's. Jag missade förraveckan då vi var till Märsta-Sigtuna BK på möte. Reprisen hann jag inte se heller eftersom vi hjälpte en kusin med hennes katt som skulle avlivas. Hoppas det inte hänt allt för mycket som man inte fattar, men det tror jag inte. Det är inte så många serier som jag följer men detta har nu följt med mig ett par år.

Men nu ska snickaren bli arg igen

Hej

Av Jenny Nyberg - 20 april 2011 10:12

Ja det var precis vad vi hade i skogen i går kväll. Det var Prova på viltspår och två hundar med förare deltog. Och det där med att spåra blodspår va ju ingen konst för någon av dem. Dom spårade glatt och kom snabbt fram till spårslut utan inblandning av varken förare eller instruktör.

Det är lycka att se när en hund fattat tycke för en aktivering.

Båda dessa ska börja Viltspårskursen som börjar nästa vecka.


Jag tog mig ett besök till tandläkarn i går. Jag hade fått en infektion i tandköttet ovanför min skadade framtand. Nu hade det blivit en liten varböld som dessutom påverkade mitt allmäntillstånd. Som jag önskade så fick jag penicillin men även dommen, min framtand måsta tas bort och roten avlägsnas eftersom den börjat vittra sönder och sakapar infektioner. Den 17 maj tas den bort och sen två dagar senare ska den nya sättas på plats. Det innebär att jag kommer att vara utan en framtand i två dagar, dessa dagar ska jag har kurser, kul. Så roligt är det ju inte att behöva visa sig med ett stort hål i munnen, men det är ju bara en kort stund.


Eftersom vi kom igång med spårningarna i går så ska jag fortsätta med mina egna hundar i dag. Lilla Tikka ska få prova och sen ska hon få gå Anlagsprovet.


Nu blir det till att blanda blod och tina klövar igen.

Hej

Ovido - Quiz & Flashcards