elingeviltspår

Direktlänk till inlägg 21 april 2011

Spårrapport

Av Jenny Nyberg - 21 april 2011 13:36

Ja jag la spåret ca kl 12:00. Det var ungefär 250 meter långt och hade en vinkel och ett bloduppehåll. Man kan tycka att det var ett ganska svårt spår för en nybörjare men jag har sett henne jaga och hur hon har använt sin nos.

Spåret fick ligga i nästan en timme innan jag åkte och hämtade Tikka och sedan åkte till skogs igen.


Så kom vi fram till spårbörjan. Hon markerade tydligt och stannade upp en kort stund för att nosa lite. Hon gick iväg i lugnt tempo med nosen tryckt mot underlaget. Efter ca 50 meter kom vi fram till en rishög som jag lagt spåret igenom. Hon stannade upp för att sedan kasta sig in i riset, inga problem. Spåret gick sedan i en svag högerböj och jag märkte att hennes självförtroende växte för varje meter hon spårade. När vi kom fram till vinkeln fick hon förbi med ca 5 meter innan hon ringade till höger och kom rakt på spåret som hon genast tog och gick vidare. Sen fick hon ett tappt på en raksträcka precis innan bloduppehållet. Jag hade markerat noga med snitslar var bloduppehållet började och slutade men eftersom hon tappade precis innan så började jag tro att jag snitslat fel, men hon ringade lite och hittade på spåret och gick sen rakt igenom bloduppehållet utan problem. Vid spårslut ville hon jobba vidare och jag fick leka lite med klöven för att hon skulle ta den och sen gick hon malligt till bilen.


Min uppfattning av hennes spårarbete är att hon är mycket spårnoga men måste få med erfarenhet för att kunna gå 600 meter utan tappter. Hon blir lite ivrig efter en stunds bra spåarnaden men då tappar hon och måste jobba hårt för att hitta det igen, men hon jobbar hela tiden självständigt och ber inte mig om hjälp.

Jag minns när jag började med Arena. Hon var otroligt duktig redan från början men när hon stötte på en svårighet som hon inte kunde reda ut omedelbart så ville hon ha hjälp. Det enda sättet då är att inte ge hjälpen så dom märker det utan bara ge små hjälpor som leder dom rätt.


Jag gjorde ett halvhjärtat försök att ta kort på henne när hon satt med klöven men hon ville inte va still.


Då har man äntligen kommit igång.

Hej 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Nyberg - 31 december 2012 21:46

Jo det är väl ändå så. Detta är sista dagen på detta år 2012. För er som inte var uppmärksamma så kan jag meddela att den 12 december i år var sista gången på 100 år som vi kunde skriva samma siffra i år månad och dag:12-12-12. Men vad gör väl det....

Av Jenny Nyberg - 28 oktober 2012 20:28

Jo det har varit glest mellan inläggen här på bloggen, ändå har det hänt lite saker. Jobbet är det samma, tankar flygplan och gör mitt bästa för att få nog med timmar för att kunna försörja mig. Hundarna är oxå dom samma. Gamla Arena är s...

Av Jenny Nyberg - 4 september 2012 19:10

Jodå minsann, hon har inte helt glömt bloggen, men den har fallit på prioriteringsskalan. Men nu ska det gnällas och skrytas som bara den. Ni får gärna ha i åtanken att det var en månad sen jag bloggade sist.   Jaha ska vi börja med lite gnäll ...

Av Jenny Nyberg - 4 augusti 2012 19:19

Jo, det märks att Juli är över, för jag har varit ledig idag.   I mitt förra inlägg spånade jag runt lite om hur många timmar jag jobbat i Juli, nu vet jag 212,75!!! Som sagt, jag längtar till löning 24/8.   Eftersom dagen var ledig så gjorde...

Av Jenny Nyberg - 29 juli 2012 23:20

Roligt va? Och ni som inte förstår, läs föregående inlägg Hej...

Ovido - Quiz & Flashcards