elingeviltspår

Alla inlägg under mars 2011

Av Jenny Nyberg - 1 mars 2011 20:55

I snart en vecka har jag letat och letat men inte funnit mina glasögon, som tur är så är inte mitt synfel så allvarligt, jag har inga stora problem att vara utan dom. Jag har ett litet synfel på vänter öga och jag skelar även lite med det ögat vilket glasögonen korrigerar.

Jag la dom på en stol i hallen när jag skulle gå ut med hundarna i torsdags, dom låg kvar när jag skaulle gå och lägga mig och då tyckte jag att dom kunde ligga där under natten så jag visste var dom var dagen efter. Men när jag vaknade så låg dom inte kvar och jag har ännu inte hittat dom. Jag ringde Daniel eftersom han verkar ha en märklig förmåga och veta var jag lagt allt, men han var lika säker som jag att dom låg på stolen i hallen.

Senare på kvällen upptäckte vi att källardörren inte varit låst under natten men det verkar mycket märkligt om någon skulle ha gått in i vårt hus, gått förbi telefoner och digitalkameror bara för att se mina glasögon och då tagit dom och sen gått. Men frågan kvarstår, var är dom?


Jag blev fascinerad över dom reaktioner som kom efter mitt inlägg om Lojakten. Alla har rätt till sin åsikt och gillar man inte min så är det helt tillåtet, men jag lever med hotet att alltid få hunadrna dödade av lo varje gång dom släpps på jakt och jag lider med dom som lever på sin djuruppfödning och får sina djur skadade och dödade. Jag jagar inte själv lo men jag tycker att de beståndet ska regleras precis som allt annat vilt för att behålla en balans i naturen. Många tror att om man bara låter naturen ha sin gång så finner den själv en balans, men det är fel. Om vi låter bli att jaga lo kommer dom att bli väldigt många, dom kommer att fullständigt utrota rådjuren och harar och skogshöns kommer också försvinna. Fler kommer att se lodjur för dom kommer att köra på dom, se dom klättra in i hundgårdar och äta hundar och dom kommer att jaga och äta alla våra kalvar och föl, dom kommer att fullständigt dominera skogarna tillsammans med Vargen och björnen. Vi kommer alltså att inom 25 år inte ha den mångfald som många oberopar utan mycket fattigare skogar. Om vi vill ha det så så visst. Jag kan ha mina hundar inne och jag kan avstå från jakten men jag vill se rådjur och älg på fälten. Det är vad jag vill, därför ställer jag mig bakom lojakten. Alla djur har rätt att finnas, men det ska va en balans, det är min åsikt.

Hej 

Av Jenny Nyberg - 1 mars 2011 10:25

Ja det är alltså den 1:a mars idag

Det är även första dagen på årets lodjursjakt. Totalt så ligger årets licensjakten  på 110 djur i hela landet och i uppland kan 30 fällas och i vårat område får 9 djur fällas. Men årets jakt är en besvikelse för alla oss som bor på landet och har vant oss med att tamdjuren inte rivs. En granne på andra sidan skogen har blivit av med 4 får den senaste månaden trotts att man även hittat slagna rådjur som lon tagit. Det finns mat i skogen får katterna men dom är lata och tar det som kräver minst energi, och när vi är så snälla och stänger in maten så ken inte kan komma så långt så tar den dom istället.

Vi har ett av landet största bestånd av lo och det märks vill jag mena. Dessa 2 hårda vintrar har gått hårt åt rådjurstammen och nu ska vi låta lon ta dom som klarat vintern.

Jag är av uppfattningen att det ska gå att leva sida vid sida med de stora rovdjuren, men då måste man även se i vilken utsträckning dom ska vara, alltså hur stor stammen ska vara för att det ska fungera. Jag vill ha mina hundar på gården utan att dom blir attackerade av vare sig Varg eller Lo, jag vill kunna sitta ute på våren och se kvigorna kalva ute i hagen och se kalven ställa sig upp och inte behöva vara rädd för att ett rovsjur kommer och tar den. Jag förstår de som lever på sina djur och som förlorar stora summor pengar när ett djur blir rivet, och på samma sätt som jag så lever många med sina djur som goda vänner och vill inte få dom dödade hur som helst.

Jag är övertygad om att debatten om rovdjurens återintåg i landet alltid kommer att vara infekterad, men den måste tas annars kan man inte se problematiken för alla inblandade och drabbade. Men jag ser tydligt att människor som inte drabbas av dem skriker högst och vet inte alls vad dom pratar om, men dom vill att det ska finnas.


Jag är ledig idag med och ska försöka få något gjort, kanske hänga lite tvätt och städa av lite.

Hej

Ovido - Quiz & Flashcards