elingeviltspår

Alla inlägg den 17 januari 2011

Av Jenny Nyberg - 17 januari 2011 18:18

Ja visst är det konstigt, igår kväll var det ca 5 liter vatten på vårat sovrumsgolv. Det hade regnat in, eller smält in kanske man ska säga. Min älskade sambo tog sig upp på kattvinden och fann en plåtspik som rann. Den hade grypit ur en aning och smältvattnet hade tagit det som en fri inbjudan.

Älsklingen tog sig upp på taket i mörkret och blåsten för att skotta av det mesta så vattnet kunde sluta rinna in i vårt tak.

Sen var det sovrummets tur.

 Som tur var så är vårat golv otroligt gropigt så det mesta vattnet samlades i små pölar stället för över hela golvet. Vi gjorde gemensam sak av torkningen och fick upp vattnet ganska fort. 

Sen ser man krukväxterna hänger ner för fönsterbrädan och har gått törstdöden till mötes. 


När vi vaknat morse så var det dax för resten av taket, vilket tog nästan 2 timmar, men nu är all snö borta. Vi har pratat med en vän som är snickare och allt verkar vara lugnt.


Den 30 Mars är det 5 år sen vi fick smått i huset. Det var då Arena födde 5 svarta labbe hannar. Dom fick namn efter jaktvapenmärkena: Winchester, Sako, Perazzi, Marlin och Whederby. De nya ägarna valde egna namn som dom använder till vardags. En valp flyttade först till en familj och sedan till en annan när han var 6 månader. De ägarna pratade jag med i går. Jag fick en chock när hon berättade att han inte var i livet längre. Dom hade helt utan min vetskap först försökt sälja honom till ännu ett hem men sedan avlivat honom, en fullt frisk labrador som inte hade några olater. Sen säger dom att dom hade skaffat en annan hund som var en tik och skyller avlivningen på att labben blev så orolig när hon löpte att han fick bo i garaget.


Jag har lärt mig en sak som hunduppfödare. Om känslan inte är rätt så ska man inte igorera den, någon kommer att gå lida för det och det blir hunden.

Det som gör mig riktig arg är att dom hade skrivit på ett köpekontrakt där det mycket tydligt stod att hunden inte fick säljas, omplaceras eller avlivas utan att man först meddelat mig för att jag skulle kunna köpa tillbaka hunden. Dom menade att deras liv var upp och ner då och att hon inte hade mitt nummer. Jag är mycket besviken.


Eftersom älsklingen jobbar eftermiddag så får jag själv försöka med middagen och det börjar väl bli daxs snart.

Jag har pratat med verkstan och min bil kanske är klar i morgon. Jag vill ha hem min bil.


Hej

Ovido - Quiz & Flashcards