elingeviltspår

Alla inlägg den 30 januari 2011

Av Jenny Nyberg - 30 januari 2011 20:32

Jag är blodgivare, har varit under flera år och kommer att vara det till jag slår rekordet som är en 87 åring. Det betyder att jag åker till blodgivarcentralen ca 3 gånger per år och blir tappad på 4.5 dl blod. Det brukar jag knappt märka när jag kommer ut därifrån men i torsdags var det annorlunda.

Jag kom dit lite senare än planerat och var en aning stressad, det brukar bara vara possitivt eftersom min något höjda puls pumpar ut blodet fortare och påsen blir full snabbt. Men inte i torsdags inte. Jag satte mig i stolen som dom påvisade och sedan stack dom in nålen och tog lite blod, sen slutade blodet rinna. Ingen visste varför och alla på mottagningen försökte få igång det igen. Ingen lyckades, utan istället lyckades dom ha sönder venen och den blev oavändbar. Sen ville dom testa på den andra armen om det gick bättre där. Dom stack mig en andra gång och denna gång träffade dom en nerv som kunde sin sak. FAN va ont det gjorde och jag kan lova att om det alltid kändes så när man lämnar blod så skulle jag inte göra det ofta.

Men visst fungerade venen och jag tömdes på 4,5 dl blod, men så kom dom på att det hade blivit en halv påse första gången dom stack vilken betydde att jag nu blivit av med närmare 6 dl blod och det var inte bara mäkte jag när jag gick därifrån. Som tur va så var det bara en kort bit till närmsta hambugehak. Jag tog en stor hamgurgemeny med dricka och milkshake. Sen var jag åter människa, men sviterna har suttit i tills i morse. Huvudvärken har äntligen gett upp och krafterna är tillbaka men visst jag har gjort en bra sak för dom som kan leva vidare med hjälp av mitt blod.

Jag har R0 negativ som alla kan få och man ger det speciellt till mycket små barn. Men jag kan bara få blod med samma blodgrupp som jag själv så jag brukar skoja på blodgivarcentralen och säga att jag måste lämna ifall det skulle hända mig något.

Jag vill härmed uppmana alla friska människor att bli blodgivare, det kan vara skilldanden på liv och död och så får man fina saker varje gång man lämnat och så får man julklapp till jul.

Gå in på geblod.nu

Hej


Ovido - Quiz & Flashcards