elingeviltspår

Alla inlägg under januari 2011

Av Jenny Nyberg - 18 januari 2011 14:54

Ja va vore tillvaron utan våra underbara pappor, min speciellt för han är den bästa pappan i världen. Visst hände det att man skämdes för sina föräldrar när man var mindre men med tidens gång så har man lärt sig att acceptera att det är dessa jag fick och jag tackar gud speciellt för min pappa.

Jag kom just och tänka på brorsan som blivit pappa i förra veckan, han kommer nog också bli en bra pappa.


Hur som helt

Varför är min pappa så bra då tänker ni. Jo han ställer alltid upp, men ibland tänker han inte så mycket. Min bil gick ju sönder i förra veckan och då fick jag låna min fars 740 så jag kunde komma till jobbet. Nu när jag pratade med honom så kom han på att det varit körförbud på den sen i höstas, och inte hade jag kollat det, jag bara körde jag. Men tack ändå eftersom jag kunde tjäna pengar den helgen.

Nu är min bil klar på verkstan och pappa ska hämta ut den och komma hit med den. Alltså är han en klippa eller...

Lika när vi ska åka bort och måste dela ut lite hundar till höger och vänster, han tar den hunden som kräver mest och behöver längst promernad. Han går hem på lunchen och rastar och stressar sen tillbaka till jobbet.

Min far är underbar, troligtvis precis lika bra som din pappa. Och jag tror att vi inte ofta nog berättar för våra föräldrar att vi uppskattar det dom gör för oss barn och vilken stor betydelse dom har i våra liv.


Jag tänkte ta en date-day med min älskling i helgen. Vi hade ju våran dag den 12 januari men ved och jobb kom i vägen så vi har inte firat den ännu. Vi fick presentkort på Jusk i julklapp så vi ska nog på en shoping runda och sedan skämma bort oss med middag och bio. Skönt att bara vara med varandra. Jag funderar på att boka in på ett hotell i Enköping som har underbara spa-behandlingar och han har sagt att han skulle vilja åka och få massage. Jag ska vänta på första lönen först och sen fundera vidare.


Till våren och sommaren kommer vi och ha många järn i elden. Det blir nytt tak på huset och nya hängrännor, staketet på altanen ska bli klart och så kanske vi rustar badrummet. På det så måste vi bygga ordning hundhuset på gården med den nya stora hundgården.


Det blev ett varv på 2,5 km spåret i förmiddags, men spåren var frysta och greppet dåligt men fan va det gick i nedförsbackarna. Skönt att det fungerade med min dåliga fot som inte vill bli bättre. Funderade faktiskt på att ta kontakt med ortopeden eftersom jag opererade fötterna för nästan 15 år sen och kanske är det något nytt som hänt. Men jag väntar nog lite till, är lite rädd för att dom ska skära i mig igen.

Nu ska jag baka till pappa när han kommer

Hej


Av Jenny Nyberg - 17 januari 2011 18:18

Ja visst är det konstigt, igår kväll var det ca 5 liter vatten på vårat sovrumsgolv. Det hade regnat in, eller smält in kanske man ska säga. Min älskade sambo tog sig upp på kattvinden och fann en plåtspik som rann. Den hade grypit ur en aning och smältvattnet hade tagit det som en fri inbjudan.

Älsklingen tog sig upp på taket i mörkret och blåsten för att skotta av det mesta så vattnet kunde sluta rinna in i vårt tak.

Sen var det sovrummets tur.

 Som tur var så är vårat golv otroligt gropigt så det mesta vattnet samlades i små pölar stället för över hela golvet. Vi gjorde gemensam sak av torkningen och fick upp vattnet ganska fort. 

Sen ser man krukväxterna hänger ner för fönsterbrädan och har gått törstdöden till mötes. 


När vi vaknat morse så var det dax för resten av taket, vilket tog nästan 2 timmar, men nu är all snö borta. Vi har pratat med en vän som är snickare och allt verkar vara lugnt.


Den 30 Mars är det 5 år sen vi fick smått i huset. Det var då Arena födde 5 svarta labbe hannar. Dom fick namn efter jaktvapenmärkena: Winchester, Sako, Perazzi, Marlin och Whederby. De nya ägarna valde egna namn som dom använder till vardags. En valp flyttade först till en familj och sedan till en annan när han var 6 månader. De ägarna pratade jag med i går. Jag fick en chock när hon berättade att han inte var i livet längre. Dom hade helt utan min vetskap först försökt sälja honom till ännu ett hem men sedan avlivat honom, en fullt frisk labrador som inte hade några olater. Sen säger dom att dom hade skaffat en annan hund som var en tik och skyller avlivningen på att labben blev så orolig när hon löpte att han fick bo i garaget.


Jag har lärt mig en sak som hunduppfödare. Om känslan inte är rätt så ska man inte igorera den, någon kommer att gå lida för det och det blir hunden.

Det som gör mig riktig arg är att dom hade skrivit på ett köpekontrakt där det mycket tydligt stod att hunden inte fick säljas, omplaceras eller avlivas utan att man först meddelat mig för att jag skulle kunna köpa tillbaka hunden. Dom menade att deras liv var upp och ner då och att hon inte hade mitt nummer. Jag är mycket besviken.


Eftersom älsklingen jobbar eftermiddag så får jag själv försöka med middagen och det börjar väl bli daxs snart.

Jag har pratat med verkstan och min bil kanske är klar i morgon. Jag vill ha hem min bil.


Hej

Av Jenny Nyberg - 16 januari 2011 09:50

Trotts att jag inte haft möjlighet att träna fullt så mycket som det var tänkt så kommer resultaten smygandes. Jag har märkt en förbättring av orken och så har humöret blivit en aning bättre. Jag ska göra ett försök att sluta röka också men det viktigaste är att jag lyckas så känner jag att det inte är läge så väntar jag lite med rökningen.


Jag tror nämligen att det är det lilla som gör så stor skillnad. Jag har nästan helt slutat äta godis, istället tar jag en frukt eller köper nötter och äter på omjag blir sugen. Fikabröd och liknande har vi aldrig hemma men blir man bjuden så är det svårt att tacka nej, men jag tar en bulle eller en kaka och sen får det räcka. Man behöver inte ta av allt som erbjuds.

Istället för glassen som Daniel åt här om kvällen så åt jag två frukter och drack ett glas juice.

Men på vågen har det inte hänt mycket, om jag såg rätt så har jag gått ner 0,5 kg, eller så hade jag precis varit på toa. Helt otroligt. Men skamm den som ger sig. Till sommaren ska det synas tydlig skillnad och jag kommer att må så mycket bättre både fysiskt och psykiskt.

Den största anledningen till att vi inte tränat så mycket den sista tiden är att det envisas med att snöa varje gång vi är lediga och tänkt åka. Jag funderar på att skaffa en motionscykel som jag kan cykla på när som helst. Den här tiden på året är det lätt att skylla på vädret, minusgraderna eller blåsten. Jag tror att om man inte har något att skylla på så skulle man träna bara för att jag är så motiverad att ändra på min livsstil och må bättre.


Om någon har en motionscykel som inte är allt för dyr så är jag intresserad.

Nu ska vi handla innan vi blir insnöade.

Hej

Av Jenny Nyberg - 14 januari 2011 20:09

Ja allt händer samtidigt och just i dag.

Jag har ju tidigare i dag bloggat om min trasiga bil och sen har det hänt grejer vill jag lova fast inget med min bil.


Min bror har blivit far till en lite pojke. Han föddes i falun mitt på blanka eftermiddan. Grattis brorsan


Min kära kusin och vän Ida har tagit sitt B-körkort just idag. Hon skickade ett SMS vid 12 tiden och sa att det hade gått vägen. Jag kan bara lyfta på hatten och grattulera. Nu har hon ställt in siktet på ett jobb och senare kanske ta C och E kortet


Min kära vän och själsfrände Erika har fått sin hund Hasta godkänd som IDR-hund, alltså hon är internationell rehad hund eller besöks/terapi/mullehund. Hon kan nu få uppdrag av sjukhus och andra vårdinrättningar att tjänstgöra med sin hund. Hasta är av rasen Australian Shepherd, med reservation för stavfel, kallas Aussie. Stort grattis.

  


Ja och så bilen då.

Det står på Volvo i Tierp och ska undersökas av kompetent personal på måndag. Jag har fått låna pappas 740 som går som en , nej så fula ord ska man inte använda i medier. De vanliga svordomarna går bra.


Alltså vilken dag

den 14 januari

Hej

Av Jenny Nyberg - 14 januari 2011 12:38

Lite bakgrundsfakta:

Ni som känner mig sen tidigare och i den "riktiga" världen minns att jag tidigare hade en Volvo 240 som gick som en skollad råtta. Den bilen fick gå på skoten 2008 då jag kom över en volvo 940 som gick mycket billigare och som jag kunde ha hundarna med i eftersom det var en kombi.

När jag fick jobbet som dumperchaufför i somras så bestämde jag mig för att skaffa en nyare bil som jag kunde lita mer på och som skulle ha ett andrahandsvärde när jag vill skaffa en annan.

Vi var runt lite i uppsala och fann en Renault Megane på Upplands motor som hade gått 7300 mil och var en diesel. Priset var överkomligt och jag slog till.

Jag hämtade bilen en vecka senare och jag var toppennöjd. Bilen gick bra och jag fick ner mina resekostnader så mer av lönen blev kvar efter alla jobbresor.

Eftersom jag åker på utställningar med hundarna så ville jag ha en hundbur till bilen men de var så dyra att jag ännu inte köpt någon, men det kommer väl.


Nu har den gått sönder.

I onsdags när jag var på väg hem från Hargshamn så fick jag upp ett felmeddelande i cruse-controlern: Check injektion. Va fan betyder det?

Jag ringde till verkstan i byn och vi kom överens att jag kunde köra försiktigt dit med bilen så skulle han kolla på den i samband med servicen som var bokad till i dag fredag. Han ringde i morse och sa att han inte kunde koppla den till datorn eftersom han inte hade rätt kabel, men servicen kunde han göra.

När jag köpte bilen så fick jag 2 års eller 2000 mils garanti. Bilen hade gått 7371,1 mil när jag köpte den, nu har den gått 9288,1 mil. HURRA garantin gäller.

Nu är frågan om. Nej frågan är inte om


Precis som jag sitter här och bloggar så ringer verkstan och säger att Upplands motor i Tierp kan ta hand om bilen och laga den. Jag försöker få tag i dom nu för att få en tid och laga bilen.


Jag ska jobba i östhammar i morgon och får väl låna en bil för att komma dit.

Återkommer

Hej

Av Jenny Nyberg - 11 januari 2011 09:17

Jag sitter här och tittar på hundarna, dom ligger i soffor och på sina madrasser på golvet och sover som stockar. Själv håller ögonlocken på att trilla ner över ögon, näsa och mun på mig men jag vill få lite gjort innan jag somnat.

Jag har jobbat i natt och det gick bra, en lugn natt med bra arbetskamrater och lite ringningar.


Jag har fått en del reationer på mitt inlägg om bloggande. Jag sa att jag tyckte att om man ville använda sin blogg som dagbok så var det okej, men om man måste kommentera så kunde man vara lite snäll och skrädda orden lite. Många håller inte med mig och när jag får höra många argument så blir jag splittrad. Någon sa att om man ville skriva dagbok så kunde man alltid köpa en med lås på som ingen kunde läsa, det gjorde man ju förr. Och jag kan hålla med till viss del. Någon annan sa att om man inte ville att människor skulle kommentera så skulle man inte lämna ut så privata saker, de leder till att människor känner sig inbjudna till en disskution som kan gå överstyr och sluta illa.


Jag tycker att alla har rätt till sin åsikt. Om man känner att en blogg kan fungera som dagbok för att man vill skriva av sig så får man väl göra det, men man kanske ska va beredd på att Kreti & Kleti inte tycker som en själv eller bara vill provocera och skapa lite av en såpopera. Kanske ska man själv känna om det känns rätt, då ska man fortsätta men om det får en att må pyton så är det inte värt det och kanske bäst att lägga ner eller bli mer återhållsam med detaljer.


Men jag kan ärligt säga att jag känner mig kluven i frågan.

Återkommer efter lite sömn.

Hej

Av Jenny Nyberg - 10 januari 2011 10:21

Det är väl lite sant i alla fall. Det känns som att de flesta arbetsplatser gått lite på sparlåga under dom senaste veckorna, men nu kommer skolor igång och morgonprogrammen på radion är tillbaka just denna dag.


Själv så har jag inte gått på sparlåga alls. Men nu kommer betalningen, ryggvärk och sneda höfter. Det ska bli en befrielse när naprapaten rättat till allt och smärtan kan rinna av mig. Sen ska Tikka få knugga geniknölarna och lära sig lite konster, ja nått måste ja ju göra med det lilla odjuret innan hon river inredningen, granen och jagar de andra hundarna ur huset.

Hon ska få en rejäl repetion av vardagslydnaden, koppelträning och sen kommer vi till det roliga. hon ska sitta fint, rulla runt och krypa. Så klart inte allt detta samma dag utan det var mer en sammanfattning av mina planer.


Var på bio i går med kära vännen L. Som ni redan vet så såg vi Änglagård - Tredje gången gillt.

Den var bra tyckte jag, men jag retar mig på dottern som klart saknar uppfostran och respekt för sina föräldrar. Om jag fattade det hela rätt så i början av fillmen drar hon själv från mallorca till sverige utan att någon vet om det, 15 år gammal.

Men storyn var bra och jag hade roligt när den svenska småstadsmentaliteten kom upp i ljuset. Skvaller och rykten som i småskolan. Jag säger: värd att se och betala för.


Jag hittade några hundbloggar i går och ska med förtjusning förja dem och använda mig av deras råd och tips i träningen med mina hundar.


Hej

Av Jenny Nyberg - 9 januari 2011 15:27

Nu har jag kollat färdigt och gjort upp ett utställningsprogram för det nya året, här kommer det:


4 februari

Upplandsmästaren Fyrispark, Uppsala


17 april

Rocklunda Västerås


28 maj

Vallentuna


29 maj

Österbybruk


18 juni

Avesta


10 juli

Alfta


23 juli

Köping


7 augusti

Stockholm


20 augusti

Norrköping, Svenskvinnare


21 augusti

Eskilstuna


11 september

Gimo


17 september

Högbo Bruk, Sandviken


8 oktober

Gärdeshov, Sundsvall


och så kanske, men bara kanske, om jag tycker att det är värt det och om jag anser att hundarna klarar av den speciella situationen som det är så blir det

         11 december Älvsjö, stockholm


12 eller 13 kanske 14 utställningar, men jag lovar inte att ställa båda hunarna på alla dessa. Tikka tycker ju inte riktigt om det där med utställningar så hon kanske bara ställer på 5 eller 6 av dessa.

Men det är långt dit och nu väntar mer snöskottning nu när taket är skottat.

Ska på bio snart och sen kommer en recention, filmen på duken är Änglagård

Återkommer

Hej


Ovido - Quiz & Flashcards